L-Carnitine

Περιγραφή

Η L-Καρνιτίνη είναι ένα αμινοξύ που συντίθεται στο ανθρώπινο σώμα. Για να συνθέσει ο οργανισμός L-καρνιτίνη, απαιτούνται τα απαραίτητα αμινοξέα λυσίνη και μεθειονίνη, η βιταμίνη C, ο σίδηρος, η νιασίνη και  η βιταμίνη Β6. H καρνιτίνη ανακαλύφθηκε το 1905 όταν απομονώθηκε από τον μυϊκό ιστό μοσχαριού, ενώ 50 χρόνια μετά δημοσιεύτηκαν οι πρώτες έρευνες σχετικά με την ευεργετική της επίδραση στον άνθρωπο.

 

Δράση-χρήση        

Η L-Καρνιτίνη, η ενεργός μορφή του συστατικού καρνιτίνη, αποτελεί σημαντικό συν- παράγοντα  στη διαδικασία παραγωγής ενέργειας από το λίπος. Αποθηκεύεται κυρίως στους σκελετικούς μύες, στον εγκέφαλο και στη καρδιά, όπου χρειάζεται για παραγωγή ενέργειας από τα λιπαρά οξέα. Επίσης η L-Καρνιτίνη βοηθά και στον μεταβολισμό των αμινοξέων διακλαδισμένης αλύσου (BCAA) που αποσκοπεί στη χρήση τους ως πηγή ενέργειας όταν απαιτείται. Σε αντίθεση με την D-Καρνιτίνη η L-καρνιτίνη είναι το μόνο ισομερές που έχει αποτελεσματική δράση στον μεταβολισμό. Επιπλέον η τρυγική L-καρνιτίνη θεωρείται ως η πιο σταθερή και καθαρή μορφή καρνιτίνης 1.

Συμπτώματα Ανεπάρκειας                                                                                                   

Αν και ανεπάρκεια του οργανισμού σε καρνιτίνη είναι συνήθως σπάνια, ωστόσο μπορεί να εμφανισθεί σε καταστάσεις έντονης και παρατεταμένης σωματικής άσκησης, υπερθυρεοειδισμού2 καθώς και εξαιτίας χορτοφαγικής δίαιτας. H ανεπάρκεια L-καρνιτίνης μπορεί να οδηγήσει σε μυϊκή αδυναμία, προβλήματα με τον έλεγχο της γλυκόζης. Μελέτη έδειξε ότι τα επίπεδα L-καρνιτίνης είναι χαμηλότερα σε άτομα με επιπλοκές του διαβήτη (νευροπάθεια, υπερ-λιπιδαιμία, αμφιβληστροειδοπάθεια) 3. Η ανεπάρκεια σε L-καρνιτίνη μπορεί να οδηγήσει σε μυϊκή αδυναμία, ανωμαλίες των λιπαρών οξέων, και  σε προβλήματα με τον έλεγχο της γλυκόζης. Επιπλέον τυχόν ανεπαρκή επίπεδα λυσίνης και μεθειονίνης, των προδρόμων αμινοξέων απαραιτήτων για τη σύνθεσή της στο σώμα, καθώς και των επίσης απαραιτήτων θρεπτικών συμπαραγόντων -νιασίνης, πυριδοξίνης, βιταμίνης C και σιδήρου μπορεί να δημιουργήσουν ανεπάρκεια καρνιτίνης.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια                                                                                 

Μελέτες σε ανθρώπους έχουν δείξει ότι η L-καρνιτίνη είναι εξαιρετικά ασφαλής και καλά ανεκτή, χωρίς σημαντικές παρενέργειες ούτε γνωστές ανεπιθύμητες αντιδράσεις.

 

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με L-Καρνιτίνη

  • Παραγωγή Ενέργειας

Το πρώτο στάδιο της διαδικασίας παραγωγής ενέργειας από τα λίπη στο σώμα απαιτεί τη μεταφορά των λιπαρών οξέων στα μιτοχόνδρια. Συγκεκριμένα τα μακράς αλύσου λιπαρά οξέα της τροφής, καθώς δεν μπορούν να διαπεράσουν τις μεμβράνες των κυττάρων από μόνα τους, χρειάζονται έναν «μεταφορέα», ρόλο που επιτελεί η                            L-καρνιτίνη, μεταφέροντας τα μέσα στα κύτταρα και από εκεί στα μιτοχόνδρια όπου υφίστανται η οξείδωση που αποσκοπεί στη παραγωγή ενέργειας.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η διαθεσιμότητα της καρνιτίνης έχει ρυθμιστικό ρόλο στην οξείδωση των λιπών κατά τη διάρκεια της άσκησης 4.

  • Άθληση-Αντοχή

Η L-καρνιτίνη αυξάνει τη χρησιμοποίηση του οξυγόνου, ενισχύοντας τη μεταφορά του στους μύες κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση 5,6. Η συμπληρωματική πρόσληψη L-καρνιτίνης μπορεί να ενδυναμώσει την φυσική επίδοση και να μειώσει τον σχηματισμό γαλακτικού οξέος, σύμφωνα με διπλή τυφλή μελέτη 6. Επιπλέον σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης η L-καρνιτίνη μπορεί να υποστηρίξει και την ανάκτηση μετά την άσκηση 6,7,18. Έρευνες έδειξαν ότι η συμπληρωματική διατροφική πρόσληψη τρυγικής L-καρνιτίνης μείωσε την δημιουργία ελευθέρων ριζών, εξασθένησε το μεταβολικό στρες και περιόρισε την διάσπαση του μυϊκού ιστού, που γίνεται αντιληπτό ως μυϊκός πόνος 8,9,10,18. Οι επιστήμονες συμπεραίνουν από αυτά τα ευρήματα ότι η προστατευτική δράση της τρυγικής L-καρνιτίνης στους μύες οφείλεται στην ενισχυμένη χρησιμοποίηση οξυγόνου 8.

  • Διαχείριση Βάρους

Η L-καρνιτίνη, αμινοξύ με λιποδιαλυτική δράση, παίζει σημαντικό ρόλο στη χρησιμοποίηση των λιπών για παραγωγή ενέργειας. Πολλές γυναίκες λόγω πιθανής έλλειψης σιδήρου παράγουν μικρότερη ποσότητα τρυγικής L-καρνιτίνης σε σχέση με τους άνδρες. Επιπλέον οι γυναίκες έχουν υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους και χαμηλότερο ποσοστό μυϊκής μάζας συγκριτικά με τους άνδρες, γεγονός που δυσχεραίνει την καύση λίπους. Διατροφικά συμπληρώματα με L-καρνιτίνη, μπορούν να συμβάλλουν στη καύση λίπους και επομένως στον έλεγχο βάρους. Μελέτη στην οποία συμμετείχαν υπέρβαρα άτομα, έδειξε ότι η συμπληρωματική πρόσληψη L-καρνιτίνης είχε αξιοσημείωτη αύξηση οξείδωσης λίπους, ενώ η πρωτεϊνική σύνθεση και διάσπαση παρέμειναν αμετάβλητες. Αυτό δείχνει ότι η L-καρνιτίνη δεν επηρεάζει τη μυϊκή αποθήκευση των πρωτεϊνών 11. Επιστημονικά δεδομένα υποδηλώνουν ότι η καύση λίπους αυξάνεται με την παρουσία αυξημένων επιπέδων L-καρνιτίνης στο σώμα 12. Άλλη μελέτη έδειξε ότι η καρνιτίνη είναι περισσότερο αποτελεσματική στην απώλεια βάρους αν συνδυάζεται με διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες 1.

  • Καρδιαγγειακή φροντίδα

Η φυσιολογική λειτουργία της καρδιάς εξαρτάται εξαιρετικά από την οξείδωση των λιπαρών οξέων και η καρνιτίνη αποτελεί το «κύριο κλειδί» γι’ αυτή τη διαδικασία. Επομένως εκτιμάται ότι η καρνιτίνη μπορεί να είναι μια από τις ουσιαστικές ουσίες για πρόληψη μιας σειράς παθήσεων που συνδέονται με την καρδιά και το κυκλοφορικό σύστημα. Η καρνιτίνη έχει δείξει θετικά αποτελέσματα σε άτομα με μη ομαλό χτύπο καρδιάς, σε καρδιομυοπάθεια και στηθάγχη 13,14,15. Ουσιαστικά η L-καρνιτίνη βοηθά στην αποτελεσματική λειτουργία της καρδιάς κυρίως με την πάροδο της ηλικίας.

  • Μείωση χοληστερόλης

Η L-καρνιτίνη επίσης ασκεί ευεργετική δράση στα λιπίδια του αίματος μειώνοντας τα επίπεδα τριγλυκεριδίων και ολικής χοληστερόλης ενώ συγχρόνως αυξάνει την HDL χοληστερόλη 16,17.

 

Τροφές πλούσιες σε καρνιτίνη                                                                                     

Η καρνιτίνη βρίσκεται σε ζωικής προέλευσης τρόφιμα (σε υψηλότερη περιεκτικότητα βρίσκεται στο κόκκινο κρέας), στα πουλερικά, ψάρια, γάλα και μανιτάρια.

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις    

Η λήψη φαρμάκων με βαλπροϊκό οξύ και η ζιδοβουδίνη μπορεί να προκαλέσει μείωση της L-καρνιτίνης.  Σε κάθε περίπτωση λήψης φαρμακευτικής αγωγής συνιστάται η συμβουλή ιατρού.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

Kcaligram Day & Night (πράσινο δισκίο), LiverAde

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Crayhon RMS, The carnitine miracle, M. Evans & Company 1998.

Benvenga S1, Ruggeri RM, Russo A, Lapa D, Campenni A, Trimarchi F. Usefulness of L-carnitine, a naturally occurring peripheral antagonist of thyroid hormone action, in iatrogenic hyperthyroidism: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. J Clin Endocrinol Metab. 2001 Aug; 86(8):3579-94.

Tamamoğullari N1, Siliğ Y, Içağasioğlu S, Atalay A. Carnitine deficiency in diabetes mellitus complications. J Diabetes Complications. 1999 Sep-Dec; 13(5-6):251-3.

Kiens B, Roepstorff C (2003): Utilization of long-chain fatty acids in human skeletal muscle during exercise… Acta Physiol Scand. 2003 Aug;178(4):391-6

Karlic H, Lohninger A (2004): Supllementation of L-Carnitine in athletes: does it make sense.Nutrition.20(7-8):709-15

Vecchiet L, et al. 1990: Influence of L-carnitine administration on maximal physical exercise. Eur J. Appl Physiol Occup Physiol; 61(5-6):486-90.

Dragan I.G., Vasilik A. et al. Studies concerning chronic and acute effects of L-carnitine in elite athletes. Physiology 26(2):111-29, 1989

Spiering B.A, et al (2008): Effects of L-Carnitine L-tartrate supplementation on muscle oxygenation responses to resistance exercise J. Strength Cond Res. 2008; 22(4):1130-5

Spiering B.A, et al (2007): Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-Carnitine L-tartrate. J. Strength Cond Res. 2007;21(1): 259-64

Volek JS, et al: L-carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002;282(2):E474-82

Wurzke KD, Lorenz H.: The effect of L-carnitine on fat oxidation, protein turnover and body composition in slightly overweight subjects. Metabolism:2004;53(8):1002-6

Avogaro P et al. Acute effects of L-carnitine on FFA and beta-OH-butyrate in man. Pharma Res Com. 13:443,1981

Cherchi A, et al. Effects of L-carnitine on Exercise Tolerance in Chronic Stable Angina: A Multicenter, Double-blind, Randomized, Placebo Controlled Crossover Study. Int J Clin Pharmacol Ther Toxicol. Oct1985; 23(10):569-72.

Mondillo S, et al. Therapy of Arrhythmia Induced by Myocardial iIschemia. Association of L-carnitine, Propafenone and Mexiletine. Clin Ter. Dec1995; 146(12):769-74.

Winter S, et al. The Role of L-carnitine in Pediatric Cardiomyopathy. J Child Neurol. Nov1995; 10(Suppl2):S45-51.

Pola P, et al. Statistical Evaluation of Long-term L-carnitine Therapy in Hyperlipoproteinemias. Drugs Exptl Clin Res. 1983; 9:925-34.

Pola R. Carnitine in the therapy of hyslipidemic patients. Curr Ther Res 27:208-215. 1980

Giamberardino MA1, Dragani L, Valente R, Di Lisa F, Saggini R, Vecchiet L. Effects of prolonged L-carnitine administration on delayed muscle pain and CK release after eccentric effort. Int J Sports Med. 1996 Jul; 17(5):320-4.