Αναζητώντας τη χαμένη μας ενέργεια

Συχνά τον υποτιμούμε ή παραβλέπουμε την σημασία του, η αλήθεια όμως είναι ότι η διάρκεια και η ποιότητα του ύπνου έχει άμεση επίδραση στη γνωσιακή λειτουργία, τη συμπεριφορά και την ψυχική διάθεση του ατόμου, με αντίκτυπο στην προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική του ζωή.
Ο ύπνος αποτελεί τη σωματική και ψυχολογική διαδικασία ανάπαυσης και αποκατάστασης των βασικών βιολογικών λειτουργιών του οργανισμού – και πιο συγκεκριμένα εκείνων που στοχεύουν στην αναπλήρωση της ενέργειας, την αποφόρτιση των συναισθημάτων και την εδραίωση της μνήμης. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η κακή διατροφή, το αυξημένο βάρος και η συνεχής έκθεση στο φως μιας οθόνης (TV ή Η/Υ) συνδέονται με κακό ύπνο.

Διατροφή – σύμμαχος
Η διατροφή μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο σε αυτήν την καθημερινότητα και να συμβάλει σε έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο με μια σωστή κατανομή των γευμάτων στη διάρκεια της ημέρας και μια επάρκεια στα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος B υποστηρίζουν την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και των ορμονών του ύπνου. Η σεροτονίνη είναι μια πρωτεΐνη που μετατρέπεται σε μελατονίνη, αφού κλείσουμε το φως, προκειμένου να μπούμε στη διαδικασία του ύπνου.Το «βιοχημικό εργαστήριο» του οργανισμού μας υποστηρίζει τη σύνθεση της σεροτονίνης αν τα γεύματά μας είναι τοποθετημένα ανά σωστά χρονικά διαστήματα και έχουν καλή αναλογία σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λιπαρά αλλά και στις παραπάνω βιταμίνες. Η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων έχει αναγνωρίσει επιπρόσθετα τη δράση της μελατονίνης ως συμπληρώματος διατροφής στην αμεσότερη έλευση του ύπνου αλλά και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του jet lag. Τέλος, υπάρχουν τα φυτά βαλεριάνα και πασιφλόρα, γνωστά από την αρχαιότητα για τις ήπιες ηρεμιστικές και αγχολυτικές ιδιότητές τους- που προετοιμάζουν και εισάγουν ταχύτερα τον οργανισμό στα στάδια του ύπνου.