Μέταλλα: Γιατί είναι τόσο σημαντικά;

Ποια είναι τα μέταλλα;

Με τον όρο μέταλλα συνήθως εννούμε τόσο τα μακρομέταλλα, που καταχρηστικά καλούμε απλά «μέταλλα», όσο και τα μικρομέταλλα, δηλαδή τα ιχνοστοιχεία. Η διάκριση σε δύο κατηγορίες γίνεται ανάλογα την ποσότητα που χρειάζεται να καταναλώνουμε καθημερινά: τα μέταλλα, απαιτούνται σε ημερήσια ποσότητα ίση ή μεγαλύτερη των 100mg, και τα ιχνοστοιχεία απαιτούνται σε μικρότερες ποσότητες ημερησίως.
Παραδείγματα μετάλλων: ασβέστιο, φώσφορος, κάλιο, θείο, νάτριο, χλώριο και μαγνήσιο.
Παραδείγματα ιχνοστοιχείων: σίδηρος, ψευδάργυρος, μαγγάνιο, χαλκός, φθόριο, ιώδιο και σελήνιο.

Πού ωφελούν;

Τόσο τα μέταλλα όσο και τα ιχνοστοιχεία ρυθμίζουν και κατευθύνουν την κυτταρική και ορμονική δραστηριότητα, με στόχο την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.
-Το ασβέστιο είναι το κύριο δομικό στοιχείο των οστών και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο για την πρόληψη ή τη διαχείριση της οστεοπενίας και της οστεοπόρωσης.Ο σίδηρος είναι ο προμηθευτής οξυγόνου σε όλο το σώμα ως συστατικό των ερυθροκυττάρων.
-Σε περίπτωση έλλειψης σιδήρου, ο οργανισμός αδυνατεί να εκτελέσει σωστά όλες τις λειτουργίες του, με αποτέλεσμα την αίσθηση κόπωσης και αδυναμίας. Πολύ σημαντικός σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας που έχουν μεγάλες απώλειες σιδήρου κατά την έμμηνο ρύση.
-Το μαγνήσιο επιτρέπει τη φυσιολογική σύσπαση των μυών, γι’αυτό και είναι σημαντικό σε περιπτώσεις κραμπών σε αθλούμενους και όχι μόνο. Με παρόμοιο μηχανισμό, το μαγνήσιο συμβάλλει στη μετάδοση των νευρικών σημάτων στον οργανισμό.
-Το σελήνιο υποστηρίζει την εύρυθμη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Αποτελεί επίσης ένα συστατικό της αντιοξειδωτικής άμυνας του οργανισμού που καταστέλλει τη δράση των ελευθέρων ριζών.
ψευδάργυρος αποτελεί συστατικό του ανοσοποιητικού συστήματος και δρα μέσω της επούλωσης των πληγών, του πολλαπλασιασμού των κυττάρων άμυνας αλλά και της ενίσχυσης της δράσης τους.

Κάποια μέταλλα απορροφώνται καλύτερα παρουσία βιταμινών, όπως π.χ. της βιταμίνης C για τον σίδηρο, της βιταμίνης Β6 για το μαγνήσιο και της βιταμίνης D για το ασβέστιο.

Απορροφάμε πάντα όλα τα μέταλλα που περιέχει ένα τρόφιμο; 

Η βιοδιαθεσιμότητα μετάλλων και ιχνοστοιχείων, το πόσο δηλαδή απορροφώνται από τον οργανισμό, επηρεάζεται και από άλλα θρεπτικά συστατικά. Αναφέρθηκε η βιταμίνη D σε σχέση με το ασβέστιο, ένα ακόμη παράδειγμα είναι η καφεΐνη, που μειώνει τη βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου και του σιδήρου. Από την άλλη, τα ίδια τα συστατικά μπορεί να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για μία θέση απορρόφησης, όπως το ασβέστιο και ο σίδηρος- συνεπώς καλό είναι το γάλα και τα γαλακτοκομικά να καταναλώνονται σε διαφορετική χρονική στιγμή από το κρέας και το συκώτι.