Ποιοι είναι οι ηλεκτρολύτες; 

Οι ηλεκτρολύτες δεν είναι παρά μια κατηγορία των μετάλλων που φέρουν ηλεκτρικό φορτίο και εντοπίζονται στο αίμα, στα ούρα, στον ιδρώτα και τα υπόλοιπα σωματικά υγρά. Δεν βρίσκονται άσκοπα εκεί: μία από τις δράσεις τους είναι να ρυθμίζουν την κατανομή νερού και υγρών στο σώμα. Επιπλέον, επιδρούν στο pH του αίματος και συμβάλλουν στη διέγερση των μυικών και νευρικών κυττάρων. Σίγουρα έχετε ακούσει και αλλού τους ηλεκτρολύτες: το νάτριο και το χλώριο που βρίσκονται περισσότερο στο αλάτι, το κάλιο σε λαχανικά και φρούτα όπως η μπανάνα, το ασβέστιο στο γάλα και τα γαλακτοκομικά, και το μαγνήσιο σε προϊόντα ολικής αλέσεως και στα όσπρια.

Γιατί είναι απαραίτητοι στην άσκηση; 

Ας πάρουμε για παράδειγμα την άσκηση. Ειδικά όταν αυτή είναι μεγάλης διάρκειας ή και έντασης, οι μύες αντλούν ολοένα και περισσότερη ενέργεια από τα αποθέματα ενέργειας του οργανισμού, παράγοντας ταυτόχρονα θερμότητα. Ο οργανισμός, στην προσπάθειά του να διατηρήσει σταθερή την εσωτερική του θερμοκρασία, αποβάλλει νερό μέσω της εφίδρωσης …όμως μαζί με το νερό αποβάλλει και τους συνυπάρχοντες σε αυτό ηλεκτρολύτες. Εάν δεν αναπληρωθούν αυτές οι απώλειες, προκύπτει αφυδάτωση και συμπτώματα σταδιακής εξάντλησης όπως μειωμένη απόδοση, πονοκέφαλος, αδυναμία, ζαλάδες, κράμπες, αλλά και μυϊκοί σπασμοί ή ναυτία σε έντονες καιρικές συνθήκες. Η καλή ενυδάτωση κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι πολυμελετημένη ερευνητικά, καθώς βελτιώνει την απόδοση αλλά και την καλή φυσική κατάσταση του αθλητή.

…και άλλες δράσεις

  • Το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος.
  • Το χλώριο σε «συνεννόηση» με το νάτριο, διατηρούν μαζί την ηλεκτρολυτική ισορροπία. Επίσης αποτελεί συστατικό του υδροχλωρικού οξέος στο στομάχι.
  • Το μαγνήσιο αποτελεί συστατικό των ενζύμων που συμβάλλουν στην παραγωγή ενέργειας και στη διατήρηση της οξεοβασικής ισορροπίας. Το μαγνήσιο συμβάλλει επίσης στην καρδιακή λειτουργία.

Λόγω του πολύπλευρου ρόλου που έχουν οι ηλεκτρολύτες, είναι λοιπόν αντιληπτό πως η σημαντική απώλειά τους μέσω της μεγάλης απώλειας υγρών, είτε λόγω της έντονης εφίδρωσης κατά τη διάρκεια της άσκησης είτε λόγω συνεχιζόμενου εμετού ή διαρροιών, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά πολύτιμες σωματικές μας λειτουργίες.