Βιοτίνη (Συνένζυμο R ή Βιταμίνη Η ή Β8)

Περιγραφή

Υδατοδιαλυτή βιταμίνη, μέλος του συμπλέγματος Β, που περιέχει θείο. Υπάρχουν 8 διαφορετικοί τύποι βιοτίνης, αλλά μόνο η D-Biotin υπάρχει σε φυσική μορφή και επιδεικνύει ωφέλιμη δράση. Η βιοτίνη μπορεί να συντεθεί από τα εντερικά βακτηρίδια, τις ζύμες, τα φύκη και από ορισμένα είδη φυτών. Η δομή της επιβεβαιώθηκε το 1940 από τον Gyorgy και τους συνεργάτες του που πέτυχαν την απομόνωση της βιοτίνης από το συκώτι.

Δράση-χρήση

Χάρη στην ευεργετική της δράση στα μαλλιά, νύχια και δέρμα, η βιοτίνη είναι γνωστή ως η «βιταμίνη της ομορφιάς». Αυτό οφείλεται στο ότι ενεργοποιεί τον μεταβολισμό των πρωτεϊνικών αμινοξέων στις ρίζες των μαλλιών και τα κύτταρα των νυχιών. Συνεργάζεται με τις βιταμίνες Β2, Β6, νιασίνη (Β3) και Α για τη διατήρηση υγιούς δέρματος. Παίζει ρόλο κλειδί στον μεταβολισμό των λιπών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών που αποσκοπούν στην παραγωγή ενέργειας.

Σταθερότητα

Η βιοτίνη είναι γενικά σταθερή στη θερμότητα, ωστόσο καταστρέφεται σε υδατικό διάλυμα. Επίσης η επεξεργασία των τροφών, όπως η κονσερβοποίηση, μειώνει την περιεκτικότητα τους σε βιοτίνη. Το ασπράδι του ωμού αυγού, περιέχει αβιδίνη, μια γλυκοπρωτεΐνη που εμποδίζει την απορρόφηση της βιοτίνης στο σώμα.

Συμπτώματα Ανεπάρκειας

Η ανεπάρκεια βιοτίνης είναι σπάνια. Ωστόσο συμπτώματα δυνητικής έλλειψης περιλαμβάνουν ανορεξία, ναυτία, εμετό, γλωσσίτιδα, κατάθλιψη, ξηρή αποφολιδωτική δερματίτιδα, ξεθώριασμα στο χρώμα των μαλλιών και τριχόπτωση (αλωπεκία) καθώς παραισθήσεις και υπνηλία σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Τα συμπτώματα έλλειψης βιοτίνης καταγράφηκαν σε μελέτες σε εθελοντές που κατανάλωσαν δίαιτα ανεπαρκή σε βιοτίνη μαζί με μεγάλες ποσότητες ωμών ασπραδιών αυγού. Σε βρέφη με σμηγματόρροια ή σε ασθενείς με γενετικές ανωμαλίες στο μεταβολισμό της βιοτίνης (Leiner’s disease: τύπος σμηγματορροιακής δερματίτιδας) χορηγούνται υψηλές δόσεις βιοτίνης με ευεργετικό αποτέλεσμα.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια

Η Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση είναι 50μg (ΣΗΔ: Recommended Daily Allowance-RDA). Καθώς η βιοτίνη στερείται τοξικότητας, το ανώτατο ανεκτό όριο (Upper tolerable level) για τη βιοτίνη είναι τα 1000μg=1g.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων Βιοτίνης

Μαλλιά
Η βιοτίνη βοηθά στην αντιμετώπιση της τριχόπτωσης και διατήρηση του φυσικού χρώματος καθυστερώντας το γκριζάρισμα.
Δέρμα
Η βιοτίνη συμβάλλει στη διατήρηση της υγιούς κατάστασης του δέρματος. Επίσης βελτιώνει το έκζεμα και τις δερματίτιδες. Σμηγματόρροια: σε βρέφη με σμηγματόρροια (cradle cap) ή σε ασθενείς με γενετικές ανωμαλίες στον μεταβολισμό της βιοτίνης (Leiner’s disease: τύπος σμηγματορροιακής δερματίτιδας) χορηγούνται υψηλές δόσεις βιοτίνης με ευεργετικό αποτέλεσμα.
Εύθραυστα νύχια
Αποτελέσματα μελετών δείχνουν ότι η συμπληρωματική λήψη βιοτίνης πιθανώς να βελτιώνει τα λεπτά και εύθραυστα νύχια έως και 67-91%². Περαιτέρω έρευνες θα μπορούν να αξιολογήσουν πλήρως τη δράση της βιοτίνης στη θεραπεία για τα εύθραυστα νύχια.
Βλεννογόνοι
Η βιοτίνη συντελεί στη διατήρηση της φυσιολογικής κατάστασης των βλεννογόνων.
Υγεία Νευρικού συστήματος & Ψυχολογική λειτουργία
Η βιοτίνη βοηθά στη καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στην καλή ψυχολογική λειτουργία του οργανισμού.
Διαβήτης
Έρευνες διεξάγονται στον τομέα του διαβήτη αναφορικά με τη ευεργετική δράση της βιοτίνης στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα³. Τα αποτελέσματα χορήγησης βιοτίνης σε διαβητικά και μη-διαβητικά άτομα αναφορικά με τη βελτίωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων έδωσαν θετικά αποτελέσματα⁴. Ωστόσο η έρευνα συνεχίζεται περαιτέρω.
• Η βιοτίνη έχει επίσης χρησιμοποιηθεί σε προγράμματα απώλειας βάρους λόγω της θετικής της επίδρασης στο μεταβολισμό του λίπους.

Τροφές πλούσιες σε βιοτίνη

Πηγές βιοτίνης αποτελούν τα εξής τρόφιμα: σίκαλη, βασιλικός πολτός, μαγιά μπύρας, μοσχαρίσιο συκώτι, δημητριακά, σοκολάτα, φιστίκια και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Ενδεικτικός πίνακας τροφών με αντίστοιχες ποσότητες:

ΤΡΟΦΙΜΑ ΒΙΟΤΙΝΗ (μg/100g)
Μαγιά μπύρας 115
Συκώτι  μοσχαρίσιο 100
Φασόλια σόγιας 60
Πίτουρο σταριού 45
Φιστίκια 35
Μανιτάρια λευκά 16
Σπανάκι 6.9
Μπανάνες 6
Φράουλες 4

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις

Η αβιδίνη στο ασπράδι των ωμών αυγών εμποδίζει την απορρόφηση της βιοτίνης. Ωστόσο τα βρασμένα αυγά δεν επηρεάζουν την απορρόφηση καθώς η αβιδίνη καταστρέφεται με τη θέρμανση. Πολύ υψηλή πρόσληψη παντοθενικού οξέος, που έχει όμοια δομή με τη βιοτίνη, ανταγωνίζεται την απορρόφησή της. Τα αντισυλληπτικά με οιστρογόνα, το αλκοόλ και οι σουλφαμίδες είναι επίσης εχθροί της βιοτίνης. Επιπλέον τα αντιβιοτικά που καταστρέφουν την εντερική χλωρίδα μειώνουν τα επίπεδά της στον οργανισμό. Όσοι καταναλώνουν ποτά ή ροφήματα με ωμά αυγά (τύπου eggnogs) πιθανότατα χρειάζονται συμπλήρωση βιοτίνης.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

BeautyAde, MenoAde, B-Complex, Daily One, Xtra Energy, Vitality 50+, Ηλεκτρολύτες, Μαγιά Μπύρας

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Biotin. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, D.C.: National Academy Press; 1998:374-389

Floersheim GL. [Treatment of brittle fingernails with biotin]. Z Hautkr. 1989;64(1):41-48.

Maebashi M, Makino Y, Furukawa Y, Ohinata K, Kimura S, Sato T. Therapeutic evaluation of the effect of biotin on hyperglycemia in patients with non-insulin dependent diabetes mellitus. J Clin Biochem Nutr. 1993;14:211-218.

Revilla-Monsalve C, Zendejas-Ruiz I, Islas-Andrade S, et al. Biotin supplementation reduces plasma triacylglycerol and VLDL in type 2 diabetic patients and in nondiabetic subjects with hypertriglyceridemia. Biomed Pharmacother. 2006;60(4):182-185.