Βιταμίνη B2 – Ριβοφλαβίνη

Περιγραφή

Η ριβοφλαβίνη ή βιταμίνη Β2, επίσης ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β. Ο όρος «φλαβίνη», προερχόμενος από την λατινική λέξη «flavus», αναφέρεται στο κίτρινο χρώμα της βιταμίνης. Αναγνωρίστηκε ως βιταμίνη το 1933 ενώ η δομή της αποσαφηνίσθηκε το 1936.

Δράση-χρήση

Η ριβοφλαβίνη, ως αναπόσπαστο συστατικό των συνενζύμων flavin adenine dinucleotide (FAD) και flavin mononucleotide (FMN), εμπλέκεται σε ζωτικής σημασίας μεταβολικές και ενζυμικές διεργασίες του οργανισμού για τον μεταβολισμό των αμινοξέων, των λιπών και των υδατανθράκων.

Σταθερότητα

Σε αντίθεση με τη θειαμίνη, η ριβοφλαβίνη δεν επηρεάζεται από τη θερμότητα, την οξείδωση ή το όξινο περιβάλλον. Ωστόσο το φως (δηλ. η έκθεση σε ηλιακή και υπεριώδη ακτινοβολία), το νερό και τα αλκάλια (μαγειρική σόδα) την καταστρέφουν.

Συμπτώματα Ανεπάρκειας

Ένδεια ριβοφλαβίνης έχει επιβλαβείς συνέπειες για τον οργανισμό που εμφανίζονται με συμπτώματα όπως: γλωσσίτιδα και στοματίτιδα (ξηρότητα στη γλώσσα και στο στόμα), χειλίτιδα (σκασμένα χείλη), διάφορες δερματίτιδες που μπορεί να συνοδεύονται από απολέπιση, κνησμό και φωτοφοβία.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια

Η βιταμίνη Β2, ως υδατοδιαλυτή, δεν φαίνεται να έχει επιβλαβή δράση ακόμα και σε μεγάλες δόσεις, λόγω του ότι πλεονάζουσες ποσότητες αποβάλλονται από τον οργανισμό. H Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση είναι 1,4mg (ΣΗΔ: Recommended Daily Allowance-RDA), ενώ η ημερήσια πρόσληψη έως 200mg θεωρείται ασφαλής. Όπως συμβαίνει με όλες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι πιο αποτελεσματική όταν παρέχεται σε διατροφικά συμπληρώματα μαζί με τις υπόλοιπες Βιταμίνες Β.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων Ριβοφλαβίνης

Η βιταμίνη Β2 έχει πολυάριθμες ευεργετικές δράσεις στη διατήρηση της καλής υγείας.

Όραση
Η ριβοφλαβίνη συμβάλλει στη διατήρηση της καλής όρασης. Υπάρχει κάποια προκαταρτική ένδειξη ότι η ριβοφλαβίνη με άλλα μικροθρεπτικά στοιχεία μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη βλάβης στο φακό του ματιού που μπορεί να οδηγήσει σε θολή όραση ακόμη και σε καταρράκτη.
Απορρόφηση σιδήρου
Η ριβοφλαβίνη είναι απαραίτητη στον οργανισμό καθώς βοηθά στο φυσιολογικό μεταβολισμό του σιδήρου, αυξάνοντας τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης. Επίσης συμβάλλει στη διατήρηση της φυσιολογικής κατάστασης των ερυθρών αιμοσφαιρίων.
Ενέργεια
Η ριβοφλαβίνη συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία των μεταβολικών διεργασιών για παραγωγή ενέργειας με αποτέλεσμα τη μείωση της κούρασης και της κόπωσης.
Δέρμα-Βλεννογόνοι-Μαλλιά
Η ριβοφλαβίνη προστατεύει τα κύτταρα από το οξειδωτικό στρες με αποτέλεσμα να βοηθά στη διατήρηση της καλής κατάστασης του δέρματος. Βοηθά στη διατήρηση της καλής υγείας των βλεννογόνων και καταπραΰνει οιδήματα στο στόμα, τα χείλη και τη γλώσσα. Είναι επίσης πολύτιμη για την καλή υγεία και εμφάνιση των μαλλιών.
Νευρικό Σύστημα-Στρες
Η ριβοφλαβίνη είναι πολύ σημαντική για τη διατήρηση υγιούς νευρικού συστήματος συμβάλλοντας στην πρόληψη διαφόρων νευρικών διαταραχών όπως νευρικότητα, υπερένταση κλπ.

Επίσης η πρόσληψη υψηλών ποσοτήτων ριβοφλαβίνης συσχετίζεται με πιθανή ευεργετική δράση στην πρόληψη εμφάνισης της ημικρανίας σύμφωνα με μελέτες, ωστόσο απαιτείται περαιτέρω τεκμηρίωση. Επιπλέον η ανάγκη του οργανισμού για βιταμίνη Β2 αυξάνεται σε άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα απορρόφησης των βιταμινών στο έντερο, έντονο άγχος, που ακολουθούν περιοριστικές δίαιτες ή ελλιπή διατροφή καθώς και σε όσους καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Β2

Οι κύριες διατροφικές πηγές της βιταμίνης Β2 είναι το συκώτι, τα νεφρά, η μαγιά και τα εμπλουτισμένα δημητριακά.

Ενδεικτικός πίνακας τροφών με αντίστοιχες ποσότητες:

ΤΡΟΦΙΜΑ ΒΙΤΑΜΙΝΗ B2  (mg/100g)
Συκώτι  αρνιού (μαγειρεμένο) 4,31
Διατροφική Μαγιά 4,00
Συκώτι μοσχαριού (μαγειρεμένο) 3,42
Νεφρά από μοσχάρι 2,97
Εμπλουτισμένα δημητριακά 2,7
Αμύγδαλα 0,906
Φύτρο σιταριού 0,536
Τυρί cheddar 0,52
Αυγά scrambled 0,52
Σοκολάτα λευκή 0,49
Μοσχάρι (βραστό) 0,31
 Χοιρινή μπριζόλα (στο grill) 0,287
Γάλα 0,18
Κοτόπουλο 0,178
Ψωμί (πολύσπορο) 0,15

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις

Αντισυλληπτικά: Τα οιστρογόνα μειώνουν την απορρόφηση της ριβοφλαβίνης.
Αντιβιοτικά: Η τετρακυκλίνη μειώνει την απορρόφηση της ριβοφλαβίνης, γι’αυτό θα πρέπει να λαμβάνονται σε ξεχωριστές ώρες.
Αντιψυχωτικά: Φαρμακευτικά σκευάσματα με φαινοθιαζίνη, πιθανώς να επηρεάζουν την αφομοίωση της ριβοφλαβίνης.
Αντικαταθλιπτικά: Τα τρικυκλικά αντικαταθλιπτικά (αμιτριπτυλίνη, ιμιπραμίνη) αλληλεπιδρούν με τη ριβοφλαβίνη.
Επίσης η απορρόφηση της ριβοφλαβίνης επηρεάζεται από φαρμακευτική αγωγή με θειαζιδικά διουρητικά, χημειοθεραπεία, αντικαρκινικούς παράγοντες (tamoxifen &methotrexate) και αλκοόλ.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

ProbioAde, LiverAde, VisionAde, B-Complex, Μαγιά Μπύρας, Daily One, Xtra Energy, Memory, Quiet Life

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Riboflavin. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington D.C.: National Academy Press; 1998:87–122.

Cumming RG, Mitchell P, Smith W. Diet and cataract: the Blue Mountains Eye Study. Ophthalmology. 2000; 107(3):450–456.

Powers HJ. Riboflavin-iron interactions with particular emphasis on the gastrointestinal tract. Proc Nutr Soc. 1995; 54(2):509–517.

Schoenen J, Jacquy J, Lenaerts M. Effectiveness of high-dose riboflavin in migraine prophylaxis. A randomized controlled trial. Neurology. 1998; 50(2):466–470.

Ciqual French food composition table version 2012

Holt GA. Food & Drug Interactions. Chicago: Precept Press, 1998, 256–8.