Γλυκομαννάνη

GLUCOMANNAN (Amorphophallus Κonjac)

Περιγραφή
Η γλυκομαννάνη konjac (glucomannan) είναι μια πλούσια πηγή διαλυτών φυτικών ινών, πολυσακχαρίτης, από τις ρίζες του φυτού konjac (Amorphophallus Κonjac), που φύεται στην Ιαπωνία, Κίνα και Ινδοκίνα. Εδώ και αιώνες χρησιμοποιείται από τους γηγενείς κατοίκους της Κίνας και Ιαπωνίας στη δημιουργία ζυμαρικών (shirataki, noodles), tofu, μπισκότων και άλλων προϊόντων ή χρησιμοποιείται σε ακατέργαστη μορφή. Η δομή της γλυκομαννάνης αποτελείται από D-glucose D-mannose που ενώνονται με β-1,4 γλυκοσιδικούς δεσμούς1,2, που δεν διασπώνται από τον σίελο και την παγκρεατική αμυλάση, επιτρέποντας στη γλυκομαννάνη να φτάσει αμετάβλητη στο παχύ έντερο, όπου αφομοιώνεται από τα βακτήρια που αποικούν εκεί3.

Δράση-χρήση
Απώλεια βάρους
Η γλυκομαννάνη δημιουργεί μια ευχάριστη αίσθηση κορεσμού, καθώς έχει την ικανότητα να απορροφά ποσότητα νερού σχεδόν 100-200 φορές παραπάνω του βάρους της. Με αυτό τον τρόπο, το συστατικό ερχόμενο σε επαφή με τα στομαχικά υγρά, δημιουργεί μια μάζα σε μορφή γέλης (δηλ. σε ζελατινώδη μορφή) με μικρή ρευστότητα, που καταλαμβάνει μεγάλο τμήμα στο στομάχι, δίνοντας μια αίσθηση πληρότητας έτσι ώστε να απαιτείται η κατανάλωση μικρότερων ποσοτήτων φαγητού. Ο μηχανισμός αυτός βοηθά στην περαιτέρω μείωση της επιθυμίας για φαγητό και κατά συνέπεια στη μειωμένη πρόσληψη θερμίδων από τις τροφές, στα πλαίσια διατροφής με μειωμένες θερμίδες. Συγχρόνως μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να βοηθήσει στην αίσθηση κορεσμού για περισσότερη ώρα, με αποτέλεσμα να βοηθά και στη μείωση του μεγέθους των μερίδων στο επόμενο γεύμα, στην αντίσταση στις λιγούρες και στην αποφυγή ενδιάμεσων τσιμπολογημάτων, δίνοντας την αίσθηση κορεσμού για περισσότερη ώρα.

Διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων χοληστερόλης

Ως διαλυτή φυτική ίνα, η γλυκομαννάνη φαίνεται να αναστέλλει την ενεργό μεταφορά της χοληστερόλης στη νήστιδα και την απορρόφηση των χολικών οξέων στον ειλεό, βελτιώνοντας τα επίπεδα της χαμηλής πυκνότητας λιποπροτεΐνης (LDL) στο πλάσμα και της απολιποπρωτεΐνης β7,8. Διάφορες κλινικές, διπλές, τυφλές μελέτες έχουν δείξει ότι η ημερήσια κατανάλωση γλυκομαννάνης μειώνει αξιοσημείωτα την ολική χοληστερόλη και την χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτείνη (LDL) στο αίμα.

Υπογλυκαιμική δράση 

Η γλυκομαννάνη ως υδατοδυαλυτή φυτική ίνα σχετίζεται με χαμηλά επίπεδα γλυκόζης. Μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη γλυκομαννάνης έχει αξιοσημείωτο αποτέλεσμα στην μείωση της μεταγευματικής γλυκαιμίας συγκριτικά με άλλες φυτικές ίνες χαμηλού ιξώδους. Αρκετές μελέτες5,22,23  δείχνουν την θετική επίδραση της γλυκομαννάνης στον μεταβολισμό της γλυκόζης.

Δυσκοιλιότητα 

Επίσης σύμφωνα με μελέτες20,21, η γλυκομανάνη konjac βελτιώνει τη λειτουργία όλου του πεπτικού συστήματος καθώς και του εντέρου, καθώς αυξάνει τον όγκο των κοπράνων, ελέγχοντας την διέλευση και βελτιώνοντας τη δυσκοιλιότητα24.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια 

Σε δόσεις των 2-4 g ανά ημέρα, η Γλυκομαννάνη ήταν καλά ανεκτή και οδήγησε σε σημαντική απώλεια βάρους σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα 4.
Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με Γλυκομαννάνη

Επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι η Γλυκομαννάνη μπορεί να προωθήσει την απώλεια βάρους και τη μείωση της χοληστερόλης ενώ επίσης διερευνάται η δράση της γλυκομαννάνης και σε περιπτώσεις διαβήτη15,16,17,18,19.

Απώλεια βάρους
Σχετική ανασκόπηση3 συνοψίζει μελέτες στις οποίες η Γλυκομαννάνη χρησιμοποιείται για την απώλεια βάρους, καθώς και μελέτες για τη διερεύνηση των μηχανισμών δράσης της.  Σε δόσεις των 2-4 g ανά ημέρα, η Γλυκομαννάνη ήταν καλά ανεκτή και οδήγησε σε σημαντική απώλεια βάρους σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα. Διπλή τυφλή μελέτη έδειξε μια μέση απώλεια βάρους 2,5kg σε ενήλικες μετά από ημερήσια πρόσληψη 1g (2 κάψουλες των 500mg) γλυκομαννάνης με ένα ποτήρι νερό, 3 φορές ημερησίως πριν από κάθε γεύμα, για 8 εβδομάδες4. Επίσης διάφορες άλλες μελέτες δείχνουν την θετική επίδραση της γλυκομαννάνης στην απώλεια βάρους10,11,12,13,14.

Επίδραση στα επίπεδα χοληστερόλης

Τα αποτελέσματα κλινικής διπλής τυφλής μελέτης9 έδειξαν ότι η ημερήσια πρόσληψη 3,9g γλυκομαννάνης για διάστημα 4 εβδομάδων συμβάλλει στη μείωση ολικής χοληστερόλης κατά 10%, καθώς και της LDL, των τρυγλυκεριδίων και της συστολικής πίεσης.

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις

Η γλυκομαννάνη συνιστάται να λαμβάνεται μαζί με επαρκή ποσότητα νερού ώστε να εξασφαλίζεται ότι η ουσία φθάνει στο στομάχι αλλά και για να είναι εύληπτη από άτομα με δυσκολίες κατάποσης ή σε περίπτωση κατανάλωσης χωρίς επαρκή πρόσληψη υγρών. Ελαφρές διαταραχές του γαστρεντερικού6 όπως διάρροια και μετεωρισμός μπορεί να εμφανισθούν με δόσεις υψηλότερες από 5 g ημερησίως.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

Kcaligram Glucommanan

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Shimahara H, Suzuki H, Sugiyama N. Nisizawa K. Isolation and characterization of oligosaccharides from enzymic hydroiysate of konjac glucomannan. Agric Biol Chem. 1975:39:293-299.

Tye R. Konjac flour: Properties and applications. Food Technol. 1991; 45:11-16.

J. Keithley, B. Swanson, Glucomannan and obesity: a critical review. Alternative therapies Nov/Dec 2005, Vol 11, No 6.

Walsh DE, Yaghoubian V, Behforooz A. Effect of glucomannan on obese patients: a clinical study. Int J Obes. 1984;8(4):289-93

Vuksan V, Jenkins DJ, Spadafora P, Sievenpiper JL, Owen R, Vidgen E, Brighenti F, Josse R, Leiter LA, Bruce-Thompson C. Konjac-mannan (glucomannan) improves glycaemia and other associated risk factors for coronary heart disease in type 2 diabetes. A randomized controlled metabolic trial. Diabetes Care. 1999 Jun; 22(6):913-9.

Alonso-Sande M, Teijeiro-Osorio D, Remuñán-López C, Alonso MJ. Glucomannan, a promising polysaccharide for biopharmaceutical purposes. Eur J Pharm Biopharm. 2009; 72(2):453-462.

Vuksan V, Sievenpiper JL, Xu Z, et al. Konjac-Mannan and American ginsing: emerging alternative therapies for type 2 diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 2001; 20(suppl 5):370S-380S.

Kiriyama S, Enishi A, Yura K. Inhibitory effect of konjac mannan on bile acid transport in the everted sacs from rat ileum. J Nutr. 1974; 104(1):69-78.

Arvill A, Bodin L. Effect of short-term ingestion of konjac glucomannan on serum cholesterol in healthy men. Am J Clin Nutr . 1995; 61(3):585-589.

Reffo GC, Ghirardi PE. Forattini C. Giucomannan in hypertensive outpatients: pilot clinical trial. Curr TherRes. 1988:44:22-27.

Reffo GC, Ghirardi PE. Forattini C. Double-blind evaluation of glucomannan versus placebo in post-infarcted patients after cardiac rehabilitation. Curr Ther Res. 1990:47:753-758.

Vita PM, Restelli A. Caspani P, Klinger R. Chronic use of glucommanan in the dietary treatment of severe obesity. Minerva Med. 1992:83:135-139.

Vido L, Facchin P, Antonello I, Gobber D, Rigon R. Childhood obesity treatment:
Double blinded trial on dietary fibres (glucomannan) versus placebo. Padiatr Padol.1993:28:133-136.

Cairella M. Marchini G. (Evaluation of the action of glucomannan on metabolic parameters and on the sensation of satiation in overweight and obese patients.] Clin Ter. 1995:146:269-74. Italian.

Vuksan V, Sievenpiper JL, Xu Z, et al. Konjac-Mannan and American ginsing: emerging alternative therapies for type 2 diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 2001; 20(suppl 5):370S-380S.

Lu XJ, Chen XM, Fu DX, Cong W, Ouyang F. Effect of Amorphophallus konjac oligosaccharides on STZ-induced diabetes model of isolated islets. Life Sci. 2002; 72(6):711-719.

Doi K, Matsuura M, Kawara A, Baba S. Treatment of diabetes with glucomannan (konjac mannan). Lancet. 1979; 1(8123):987-988.

Huang CY, Zhang MY, Peng SS, et al. Effect of Konjac food on blood glucose level in patients with diabetes. Biomed Environ Sci .1990; 3(2):123-131.

Sood N, Baker WL, Coleman CI. Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2008; 88(4):1167-1175.

Passaretti S1, Franzoni M, Comin U, Donzelli R, Rocca F, Colombo E, Ferrara A, Dinelli M, Prada A, Curzio M, et a. Action of glucomannans on complaints in patients affected with chronic constipation: a multicentric clinical evaluation. Ital J Gastroenterol. 1991 Sep-Oct; 23(7):421-5.

Chen HL, Cheng HC, Liu YJ, Liu SY, Wu WT. Konjac acts as a natural laxative by increasing stool bulk and improving colonic ecology in healthy adults. Nutrition. 2006; 22(11-12):1112-1119.

Vuksan V, Sievenpiper JL, Owen R, et al. Beneficial effects of viscous dietary fiber from Konjac-mannan in subjects with the insulin resistance syndrome: results of a controlled metabolic trial. Diabetes Care. 2000; 23(1):9-14.

Chen HL, Chen HL, Sheu WH, Tai TS, Liaw YP, Chen YC (February 2003). “Konjac supplement alleviated hypercholesterolemia and hyperglycemia in type 2 diabetic subjects–a randomized double-blind trial”. J Am Coll Nutr. 2003; 22 (1): 36–42.

Chen HL, Cheng HC, Wu WT, Liu YJ, Liu SY. Supplementation of konjac glucomannan into a low-fiber Chinese diet promoted bowel movement and improved colonic ecology in constipated adults: a placebo-controlled, diet-controlled trial. J Am Coll Nutr 2008; 27 (1): 102–108.