Ισοφλαβόνες σόγιας (Soy Isoflavones)

Περιγραφή                                                                                                                                  

Οι ισοφλαβόνες σόγιας είναι φυτικά συστατικά που βρίσκονται στη σόγια. Τα φασόλια σόγιας αποτελούν μέρος της διατροφής εδώ και 5000 χρόνια. Σύμφωνα με μελέτες παρατήρησης πληθυσμών, στους οποίους η σόγια είναι ένα βασικό είδος διατροφής, δείχνουν ότι παρέχει εξαιρετική οφέλη για την υγεία.

Δράση-χρήση                                                                                                                                                    

Οι ισοφλαβόνες (φυτοοιστρογόνα) έχουν παρόμοια δομή με τα οιστρογόνα και εμφανίζουν μεγάλη συγγένεια με τους υποδοχείς των οιστρογόνων εξασκώντας ήπια οιστρογονική δράση, με αποτέλεσμα να μιμούνται τη δράση των οιστρογόνων στον οργανισμό και ως εκ τούτου έχουν σημαντική σημασία για την υγεία των γυναικών, ιδίως κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια                                                                                   

Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για τις ισοφλαβόνες δεν έχει οριστεί. Στη Ευρωπαϊκή Ένωση συζητιέται η πρόταση ημερήσιας πρόσληψης 40-90 mg, που αντιστοιχεί στη μέση ημερήσια πρόσληψη ισοφλαβονών που λαμβάνεται συνήθως από προϊόντα σόγιας στις Ασιατικές χώρες. Η ασφάλεια των ισοφλαβονών, όπως συνήθως καταναλώνεται σε δίαιτες που βασίζονται στη σόγια ή προϊόντα που περιέχουν σόγια υποστηρίζεται από την βιβλιογραφία 10.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με ισοφλαβόνες σόγιας                

Πολυάριθμες μελέτες συνηγορούν στο ότι οι ισοφλαβόνες σόγιας έχουν ευνοϊκή επίδραση στην υγεία των γυναικών κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης αλλά και μετά από αυτήν.

Εμμηνόπαυση

Έχει παρατηρηθεί ότι τα συμπτώματα εξάψεων που συνήθως εμφανίζονται κατά την εμμηνόπαυση είναι μειωμένα σε πληθυσμούς με μεγάλη κατανάλωση διατροφικών προϊόντων σόγιας. Πολυάριθμες μελέτες υποστηρίζουν ότι η οιστρογονική δράση των ισοφλαβονών μπορεί να είναι ευεργετική στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, όπως η εφίδρωση και η κολπική ξηρότητα. H ημερήσια πρόσληψη ισοφλαβόνων σόγιας για 16 εβδομάδες είχε αξιοσημείωτη μείωση της συχνότητας και έντασης των εξάψεων 1,2.  Η διατροφική πρόσληψη ισοφλαβόνων σόγιας φαίνεται να βελτιώνει και άλλα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης όπως οι διαταραχές ύπνου, κατάθλιψη και μείωση της γενετήσιας ορμής 3.

Υγεία οστών

Οι ισοφλαβόνες φαίνεται να βοηθούν στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης οστεοπόρωσης σε εμμηνοπαυσιακές γυναίκες καθώς η διατροφική πρόσληψη ισοφλαβονών μπορεί να μετριάσει τη απώλεια οστικής πυκνότητας και να ενεργοποιήσει τον σχηματισμό οστικής μάζας 4,5.

Καρδιαγγειακή υγεία

Τα αποτελέσματα μεταανάλυσης 11 μελετών, σε γυναίκες και άνδρες, έδειξαν ότι οι ισοφλαβόνες σόγιας μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα ολικής και «κακής» LDL χοληστερόλης ενώ η μείωση ήταν μεγαλύτερη σε άτομα με υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης κατά την έναρξη της διατροφικής πρόσληψης σκευασμάτων με ισοφλαβόνες 6. Ως εκ τούτου έχουν ιδιαίτερα οφέλη στη πρόληψη της αρτηριοσκλήρωσης και  για τη καλή καρδιαγγειακή υγεία 7.

Υγιές σωματικό βάρος

Η εμμηνόπαυση συχνά συνδέεται με αύξηση βάρους. Ανθρώπινες μελέτες σε προ- και μετ- εμμηνοπαυσιακές γυναίκες έδειξαν ότι η μακροχρόνια διατροφική πρόσληψη ισοφλαβονών σόγιας μπορεί να συμβάλλει στη μείωση σωματικού λίπους και κατ’ επέκταση βάρους 8.

Νεανικό δέρμα

Επίσης σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης η ημερήσια διατροφική πρόσληψη 40mg  ισοφλαβονών σόγιας ανανεώνουν το δέρμα γυναικών με αύξηση της ελαστικότητας και έτσι βοηθούν στη διατήρηση νεανικού δέρματος 9.

Τροφές πλούσιες σε ισοφλαβόνες σόγιας                                                                                        

Τροφές σχετικά υψηλής περιεκτικότητας σε ισοφλαβόνες σόγιας αποτελούν πρωτίστως τα φασόλια και τα παράγωγα σόγιας, όπως το τοφού, το γάλα σόγιας, αλεύρι σόγιας και οι διάφορες πρωτείνες σόγιας αλλά και το κόκκινο τριφύλλι.

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις                                                                                                                

Η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής με ισοφλαβόνες κατά την εγκυμοσύνη και το θηλασμό καθώς και από γυναίκες με ιστορικό καρκίνου του μαστού και των ωοθηκών αντενδείκνυται.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

MenoAde

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Nahas E.A., Nahas-Neto J, Orsatti FL, et al. Efficacy and safety of a soy isoflavone extract in postmenopausal women: a randomized, double blind placebo control study. Maturitas. 2007 Nov 20;58(3):249-58

Faure ED, Chantre P, Mares P (2002): Effects of a standardized soy extract on hot flashes: a multicenter, double blind, randomized, placebo controlled study. Menopause: 9(5):329-34

Albert A, et al. (2002): Efficacy and safety of phytoestrogen preparation derived from glycine max (L) Merr in climacteric symptomatology: a multicentric, open, prospective and non-randomized trial. Phytomedicine;992):85-92

Ma DF, Wang PY, Katoh R. (2008): Soy isoflavone intake increases bone mineral density in the spine of menopausal women;meta-analysis of randomized contolled trials. Clin Nutr.; 27(1):57-64

Ma DF, Wang PY, Katoh R. (2008): Soy isoflavone intake inhibits bone resorption and stimulates bone formation in menopausal women; meta-analysis of randomized contolled trials. Eur J Clin Nutr.; 62(2):155-61

Rimback G, et al. Dietary isoflavones in the prevention of cardiovascular disease- a molecular perspective. Food Chem Toxicol. 2008; 46(4):1308-19

Taku K, et al; Soy isoflavones lower serum total and LDL cholesterol in humans: a meta-analysis of 11 randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2007: 85(4):1148-56

Mori M, et al: Soy isoflavone tablets reduce osteoporosis risk factors and obesity in middle-aged Japanese women. Clin Exp Pharmacol Physiol 2004; SUPPL 2:s39-41

Izumi T, et al. Oral intake of soy isoflavone aglycon improves the aged skin of adult women. J Nutr Sci Vitaminol. 2007; 53(1): 57-62

Munro IC, Harwood M, Hlywka JJ, et al. Soy isoflavones: a safety review. Nutr Rev. 2003;61(1):1-33