Ιώδιο

Περιγραφή

Ο οργανισμός χρειάζεται το ιώδιο σε μικρές ποσότητες, ωστόσο περίπου το 75% της συνολικής του ποσότητας βρίσκεται στο θυρεοειδή αδένα, ο οποίος ελέγχει το μεταβολισμό.

Δράση-χρήση

Το ιώδιο είναι απαραίτητο θρεπτικό συστατικό για τον άνθρωπο, κυρίως για τη σύνθεση της θυροξίνης (Τ4) και τριιωδοθυρονίνης (Τ3), ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα, οι οποίες ρυθμίζουν ορισμένες φυσιολογικές διαδικασίες όπως η ανάπτυξη, ο μεταβολισμός και οι λειτουργίες της αναπαραγωγής¹-². Έτσι το ιώδιο που υπάρχει στα τρόφιμα και το νερό, απορροφάται σχεδόν πλήρως από το γαστρεντερικό σωλήνα και μεταφέρεται αμέσως στο θυρεοειδή αδένα για τη σύνθεση των ορμονών και την απελευθέρωσή τους στον οργανισμό¹-².

Συμπτώματα Ανεπάρκειας

Η επεξεργασία των τροφών καθώς και αυτών που προέρχονται από εδάφη πτωχά σε ιώδιο, μπορεί να επιφέρουν στον οργανισμό ανεπάρκεια σε ιώδιο, που μπορεί να οδηγήσει σε υποθυρεοειδισμό και βρογχοκήλη με διόγκωση του θυρεοειδούς. Η ενδημική βρογχοκήλη και η σοβαρή ανεπάρκεια ιωδίου που μπορεί να οδηγήσει σε αργές πνευματικές αντιδράσεις, αύξηση βάρους, έλλειψη ενεργητικότητας κλπ. Σε σοβαρές καταστάσεις ένδειας ιωδίου μπορεί να εμφανισθεί κρετινισμός και διανοητική καθυστέρηση¹-⁴. Ωστόσο η προσθήκη ιωδίου στο αλάτι ελάττωσε δραματικά την ενδημική βρογχοκήλη στις αναπτυγμένες χώρες. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν βρογχοκήλες που δεν συνδέονται με ιωδοπενία γιατί δεν σχετίζονται με την απέκκριση ιωδίου από τα ούρα, που θεωρείται ασφαλής δείκτης της θρέψης με ιώδιο.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια

Η Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση Ιωδίου είναι 150μg (ΣΗΔ: Recommended Daily Allowance-RDA), με ανώτατο ημερήσιο ασφαλές όριο περίπου τα 500μg. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα άτομα μπορεί να έχουν ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως υπερλειτουργία του θυρεοειδούς, όταν η ημερήσια πρόσληψη υπερβαίνει τα 1000μg. Το ιώδιο που περιέχουν τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα διατροφής συνήθως είναι στα πλαίσια της συνιστώμενης ημερήσιας δόση για υγιή άτομα.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με ιώδιο

Το ιώδιο είναι πολύτιμο ιχνοστοιχείο που συμβάλλει:

  • Στη φυσιολογική σύνθεση των θυρεοειδικών ορμονών και την ομαλή λειτουργία του θυρεοειδούς
  • Στη φυσιολογική γνωσιακή λειτουργία
  • Στις λειτουργίες του μεταβολισμού
  • Στην πνευματική εγρήγορση και διατήρηση της κατάστασης μαλλιών, νυχιών και δέρματος
  • Στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις

Απαιτείται ιατρική συμβουλή σε άτομα με διαταραχές του θυρεοειδούς πριν την πρόσληψη υψηλών επιπέδων ιωδίου. Η αμιοδαρόνη, ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για την πρόληψη του μη φυσιολογικού καρδιακού ρυθμού, περιέχει υψηλά επίπεδα ιωδίου και μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία του θυρεοειδούς. Φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία του υπερθυρεοειδισμού, όπως propylthiouracil (PTU) και μεθιμαζόλη, μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο του υποθυρεοειδισμού. Επιπροσθέτως, η χρήση του λιθίου σε συνδυασμό με φαρμακολογικές δόσεις ιωδιούχου καλίου μπορεί να οδηγήσει σε υποθυρεοειδισμό. Περαιτέρω, η χρήση των φαρμακολογικών δόσεων ιωδιούχου καλίου μπορεί να μειώσει την αντιπηκτική δράση της βαρφαρίνης (κουμαρίνη)⁵-⁶. Άτομα με διαταραχές του θυρεοειδούς και που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους πριν τη χρήση συμπληρωμάτων με ιώδιο.

Τροφές πλούσιες σε ιώδιο

Τα φύκια, τα λαχανικά καλλιεργημένα σε εδάφη υψηλής περιεκτικότητας σε ιώδιο, τα κρεμμύδια και σχεδόν όλα τα θαλασσινά αποτελούν καλές πηγές ιωδίου.

ΤΡΟΦΙΜΑ

(μg/100g)

Μπακαλιάρος στον ατμό

260

Κέφαλος

190

Τόνος

150

Γάδος (είδος ψαριού)

130

Καλαμάρι

122

Σολομός

41.8

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

Xtra Energy

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Hetzel BS, Clugston GA. Iodine. In: Shils M, Olson JA, Shike M, Ross AC, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:253-264.

Dunn JT. What’s happening to our iodine? J Clin Endocrinol Metab. 1998;83(10):3398-3400.

Larsen PR, Davies TF, Hay ID. The thyroid gland. In: Wilson JD, Foster DW, Kronenberg HM, Larsen PR, eds. Williams Textbook of Endocrinology. 9th ed. Philadelphia: W.B. Saunders Company; 1998:389-515.

World Health Organization. Eliminating Iodine Deficiency disorders. World Health Organization, [Web page]. 04/09/2003.

Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Iodine. Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc. Washington, D.C.: National Academy Press; 2001:258-289. (National Academy Press)

Hendler SS, Rorvik DR, eds. PDR for Nutritional Supplements. Montvale: Medical Economics Company, Inc; 2001.

Ciqual French food composition table version 2013.