Μαγγάνιο

Περιγραφή

Το μαγγάνιο είναι ένα σημαντικό διατροφικά ιχνοστοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό, με το μεγαλύτερο ποσοστό να βρίσκεται στο σκελετό, στο συκώτι, στη καρδιά και στα νεφρά. Το μαγγάνιο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε έναν αριθμό φυσιολογικών διεργασιών ως συστατικό πολλών ενζύμων τα οποία ενεργοποιεί 1,6,14.

 

Δράση-χρήση    

Το Μαγγάνιο απαιτείται από το σώμα για την σωστή απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών, την επούλωση πληγών και την ανάπτυξη των οστών. Επίσης συμβάλλει στη:

  • Φυσιολογική λειτουργία μεταβολικών διεργασιών για παραγωγή ενέργειας 4
  • Διατήρηση φυσιολογικής κατάστασης των οστών
  • Φυσιολογική δημιουργία του συνδετικού ιστού
  • Προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες.

 

Συμπτώματα Ανεπάρκειας 

Ο άνθρωπος προσλαμβάνει αρκετό μαγγάνιο με την τροφή. Σπάνια ανεπάρκεια έχει ως συμπτώματα αδύναμα οστά, πόνο στις αρθρώσεις, προβλήματα γονιμότητας και αταξία ορισμένων λειτουργιών. Ωστόσο μπορεί να εμφανισθεί ανεπάρκεια μαγγανίου σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη, καρδιακή ανεπάρκεια, ρευματοειδή αρθρίτιδα καθώς και από ασυνήθιστες διαταραχές υγείας.

Ορισμένες υπό κλινικές ανεπάρκειες παρουσιάζονται με διαταραχές που σχετίζονται με καθυστέρηση στη σωματική ανάπτυξη, μεταβολισμό των υδατανθράκων 1, έλλειψη συνεργασίας του μυϊκού συστήματος των βρεφών 2 και διαταραχές στον μεταβολισμό των λιπιδίων, συνδυαστικά με ανεπάρκεια της βιταμίνης Κ.

                                                                                             

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια      

 Η συνιστώμενη ημερήσια δόση μαγγανίου είναι 2mg. Πολύ σπάνια μπορεί να προκληθεί δηλητηρίαση  λόγω μαγγανίου σε άτομα που εργάζονται σε ορισμένες βιομηχανίες μεταλλουργίας, λόγω εισπνοής ουσιών με μαγγάνιο 3,4.     

 

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με Μαγγάνιο

Τα οφέλη για την υγεία του μαγγανίου περιλαμβάνουν την ενίσχυση αδύναμων οστών, αντιοξειδωτική προστασία αρθρίτιδας και πρόληψη των επιληπτικών κρίσεων. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα να διεξαχθεί για να επιβεβαιώσει αυτά τα οφέλη για την υγεία.                                                                                                          

1.Οστά 

Ανεπάρκεια μαγγανίου είχε ως αποτέλεσμα την ανώμαλη ανάπτυξη του σκελετού σε έναν αριθμό ζωικών ειδών. Το μαγγάνιο είναι ο προτιμώμενος συν-παράγοντας ορισμένων ενζύμων που ονομάζονται γλυκοζυλοτρανσφεράσες, ένζυμα που απαιτούνται για τη σύνθεση των πρωτεογλυκανών, που συμμετέχουν στο σχηματισμό υγιών χόνδρων και οστών5. Σε μελέτη που συμμετείχαν γυναίκες με οστεοπόρωση βρέθηκε ότι είχαν χαμηλά επίπεδα μαγγανίου στο αίμα 7,8,9.

2.Υγεία χόνδρων και οστών

Τα αποτελέσματα μελετών ήταν θετικά στο συνδυασμό γλυκοζαμίνης, χονδροιτίνης και μαγγανίου αναφορικά με μείωση πόνου σε περιπτώσεις ήπιας ή μέσης μορφής οστεοαρθρίτιδας του γονάτου συγκριτικά με placebo (εικονικό σκεύασμα) 11,12

3.Δέρμα

Το μαγγάνιο είναι ένας απαιτούμενος συν-παράγοντας για ένα ένζυμο που ονομάζεται προλιδάση10 , η οποία με τη σειρά της είναι απαραίτητη για την παραγωγή κολλαγόνου, ως ένα δομικό συστατικό του δέρματος. Για τον λόγο αυτό επίσης θεωρείται ότι το μαγγάνιο συμβάλλει στην επούλωση πληγών 13 , μια διαδικασία που απαιτεί αυξημένη παραγωγή κολλαγόνου. Επομένως ο ρόλος του μαγγανίου στην παραγωγή του κολλαγόνου το καθιστά σημαντικό για την καθημερινή υγεία του δέρματος. Εκτός του ρόλου της παραγωγής κολλαγόνου, το μαγγάνιο λειτουργεί επίσης ως ένα αντιοξειδωτικό στα κύτταρα του δέρματος αλλά και άλλους τύπους κυττάρων. Βοηθά στην προστασία του δέρματος από τη οξειδωτική φθορά αλλά και από την υπεριώδη ακτινοβολία (UV).

 

Τροφές πλούσιες σε Μαγγάνιο

Ξηροί καρποί, ανανάς, σοκολάτα, ρύζι, μπανάνες.

Ενδεικτικός πίνακας τροφών με αντίστοιχες ποσότητες σε μαγγάνιο 15

 

Τρόφιμα ΜΑΓΓΑΝΙΟ (mg/100g)
Ψωμί ολικής αλέσεως 5,7
Φουντούκια 4,9
Καρύδια 2,09
Αμύγδαλα 2,32
Καρύδια 2,09
Ανανάς 2,02
Σοκολάτα                (70% κακάο) 1,1
Ρύζι καστανό 0,9
Μπανάνες 0,63

 

 

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις    

Τα αντιόξινα που περιέχουν μαγνήσιο, τα υπακτικά και τα αντιβιοτικά μπορεί να μειώνουν την απορρόφηση μαγγανίου, όταν λαμβάνονται με τροφές ή συμπληρώματα που περιέχουν μαγγάνιο 16.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

FlexAde, FlexAde Xtra, OsteoAde, Daily One, Xtra Energy, Vitality 50+

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Nielsen FH. Ultratrace minerals. In: Shils M, Olson JA, Shike M, Ross AC, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:283-303.

Norose N, Terai M, Norose K. Manganese deficiency in a child with very short bowel syndrome receiving long-term parenteral nutrition. J Trace Elem Exp Med. 1992;5:100-101 (abstract).

Keen CL, Ensunsa JL, Watson MH, et al. Nutritional aspects of manganese from experimental studies. Neurotoxicology. 1999;20(2-3):213-223.

Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Manganese. Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc. Washington, D.C.: National Academy Press; 2001:394-419. (National Academy Press)

Keen CL, Zidenberg-Cherr S. Manganese. In: Ziegler EE, Filer LJ, eds. Present Knowledge in Nutrition. 7th ed. Washington D.C.: ILSI Press; 1996:334-343.

Leach RM, Harris ED. Manganese. In: O’Dell BL, Sunde RA, eds. Handbook of nutritionally essential minerals. New York: Marcel Dekker, Inc; 1997:335-355.

Freeland-Graves J, Llanes C. Models to study manganese deficiency. In: Klimis-Tavantzis DL, ed. Manganese in health and disease. Boca Raton: CRC Press, Inc; 1994;59-86.

Reginster JY, Strause LG, Saltman P, Franchimont P. Trace elements and postmenopausal osteoporosis: a preliminary study of decreased serum manganese. Med Sci Res. 1988;16:337-338.

Strause L, Saltman P, Smith KT, Bracker M, Andon MB. Spinal bone loss in postmenopausal women supplemented with calcium and trace minerals. J Nutr. 1994;124(7):1060-1064.

Muszynska A, Palka J, Gorodkiewicz E. The mechanism of daunorubicin-induced inhibition of prolidase activity in human skin fibroblasts and its implication to impaired collagen biosynthesis. Exp Toxicol Pathol. 2000;52(2):149-155.

Das A, Jr., Hammad TA. Efficacy of a combination of FCHG49 glucosamine hydrochloride, TRH122 low molecular weight sodium chondroitin sulfate and manganese ascorbate in the management of knee osteoarthritis. Osteoarthritis Cartilage. 2000;8(5):343-350.

Leffler CT, Philippi AF, Leffler SG, Mosure JC, Kim PD. Glucosamine, chondroitin, and manganese ascorbate for degenerative joint disease of the knee or low back: a randomized, double-blind, placebo-controlled pilot study. Mil Med. 1999;164(2):85-91.

Shetlar MR, Shetlar CL. The role of manganese in wound healing. In: Klimis-Tavantzis DL, ed. Manganese in health and disease. Boca Raton: CRC Press, Inc.; 1994:145-157.

Wedler FC. Biochemical and nutritional role of manganese: an overview. In: Klimis-Tavantzis DJ (ed). Manganese in health and disease. Boca Raton: CRC Press, Inc.; 1994:1-37.

Ciqual French food composition table version 2012

Hendler SS, Rorvik DR, eds. PDR for Nutritional Supplements. Montvale: Medical Economics Company, Inc; 2001.