Ταυρίνη

Περιγραφή

Η ταυρίνη είναι ένα θειούχο αμινοξύ, που συντίθεται σε μικρό ποσοστό στον οργανισμό, από τα αμινοξέα L-κυστεΐνη και L-μεθειονίνη. Όταν η παρουσία αυτών των 2 αμινοξέων και της βιταμίνη Β6 είναι σε ικανοποιητικές ποσότητες, ο οργανισμός καλύπτει τις ανάγκες του σε ταυρίνη για την ενδογενή σύνθεσή της.

Δράση-χρήση

Η ταυρίνη έχει σημαντικό ρόλο στη καρδιαγγειακή λειτουργία, στην ανάπτυξη και στη λειτουργία των σκελετικών μυών, του αμφιβληστροειδούς και του κεντρικού νευρικού συστήματος¹.
Πρόκειται για ένα αμινοξύ με αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που είναι ικανό να αποτοξινώνει και να αναζωογονεί τους μυς, αποτρέποντας το οξειδωτικό στρες που προκαλείται από την άσκηση².

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια

Η ταυρίνη βρίσκεται φυσικά στα ψάρια, στο κρέας και στο μητρικό γάλα, ενώ είναι συνήθως διαθέσιμη ως διαιτητικό συμπλήρωμα. Η διατροφική συμπλήρωση είναι αναγκαία σε άτομα με αυξημένες ανάγκες λόγω φυσικής αντοχής ή εκτεθειμένα σε περιβαλλοντικές τοξίνες και στους χορτοφάγους. Μελέτες σε vegans έδειξαν ότι τα επίπεδα ταυρίνης ήταν σημαντικά χαμηλότερα συγκριτικά με μια ομάδα ελέγχου που ακολουθούσε μια τυπική αμερικανική διατροφή³. Μελέτη της Ευρωπαϊκής Αρχής για την ασφάλεια των τροφίμων αναφέρει ότι δεν υπάρχουν ανεπιθύμητες ενέργειες για ημερήσια ποσότητα ταυρίνης έως 1000mg ανά κιλό σωματικού βάρους.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με ταυρίνη

Η ταυρίνη έχει πολλές βιολογικές λειτουργίες σε διαφορετικά επίπεδα:

  • Βελτίωση νοητικών ικανοτήτων:

Με σημαντικό ρόλο στη φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου, δρα ως βασικός νευροδιαβιβαστής. Ως εκ τούτου ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση ταυρίνης μπορεί να βελτιώσει την πνευματική απόδοση.

  • Καρδιαγγειακή λειτουργία:

Η ταυρίνη χρησιμοποιείται από τη χοληδόχο κύστη για τη σύνθεση του ταυροχολικόύ οξέος που απαιτείται για τον μεταβολισμό του λίπους στο λεπτό έντερο ενώ επίσης η ταυρίνη συμμετέχει στην αποβολή της χοληστερόλης, που αποτελεί σημαντικό παράγοντα αθηροσκλήρυνσης και στεφανιαίας καρδιακής νόσου. Επομένως η συμπλήρωση ταυρίνης είναι πιθανώς ευεργετική για την πρόληψη των ασθενειών αυτών⁴.

  • Όραση:

Η ταυρίνη βρίσκεται σε υψηλό ποσοστό στον αμφιβληστροειδή χιτώνα των ματιών, όπου συμβάλλει στην ομαλή δομή και λειτουργία του. Είναι απαραίτητη για την φυσιολογική όραση καθώς παίζει σημαντικό ρόλο στη ανάπτυξη του οπτικού νεύρου⁵ και κατά συνέπεια της φυσιολογικής όρασης και υγείας των ματιών.

  • Μυϊκό σύστημα:

Η ταυρίνη είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των σκελετικών μυών¹¹. Μελέτη που διεξήχθη σε νεαρούς αθλητές αναφέρει ότι η συμπληρωματική χορήγηση ταυρίνης μπορεί να ενισχύσει την αθλητική απόδοση⁷.

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις

Αντενδείκνυται η χρήση ταυρίνης σε εγκύους και κατά το θηλασμό, καθώς δεν υπάρχουν δεδομένα.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

VisionAde, Xtra Energy

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Huxtable, RJ (1992). “Physiological actions of taurine”. Physiol Rev 72 (1): 101–63.

Zhang M, Izumi I, Kagamimori S, Sokejima S, Yamagami T, Liu Z, Qi B (2004). “Role of taurine supplementation to prevent exercise-induced oxidative stress in healthy young men”. Amino Acids 26 (2): 203–7.

Laidlaw S, Shultz T, Cecchino J, Kopple J (1988). “Plasma and urine taurine levels in vegans”. American Journal of Clinical Nutrition 47 (4): 660–3.

Zhang, M; Bi, LF; Fang, JH; Su, XL; Da, GL; Kuwamori, T; Kagamimori, S (2004). “Beneficial effects of taurine on serum lipids in overweight or obese non-diabetic subjects”. Amino Acids 26 (3): 267–71.

Lima L (1999): Taurine and its trophic effects in the retina. Neurochem Res 1999 Nov;24(11):1333-8 Review.

U. Warskulat, U. Flogel, C. Jacoby, H.-G. Hartwig, M. Thewissen, M. W. Merx, A. Molojavyi, B. Heller-Stilb, J. Schrader and D. Haussinger (2004). “Taurine transporter knockout depletes muscle taurine levels and results in severe skeletal muscle impairment but leaves cardiac function uncompromised”. The FASEB Journal 18 (3): 03–0496

Lee HM, Paik IY, Park TS (2003): Effects of Dietary supplementation of Taurine, Carnitine or Glutamine on Endurance Exercise Performance and Fatigue parameters in Athletes. Korean J. Nutr. 2003 Sep;36(7);711-719.Korean.