Χολίνη-Choline

Περιγραφή

Η χολίνη είναι θρεπτική ουσία που ενώ κατατάσσεται στο σύμπλεγμα βιταμινών Β, καθώς συνεργάζεται με άλλες βιταμίνες Β (φυλικό οξύ, Β6 & Β12) για την επεξεργασία του λίπους της διατροφής και διατήρηση υγιούς νευρικού συστήματος, ωστόσο δεν είναι ουσιαστικά αναγνωρισμένη ως βιταμίνη Β.

Δράση-χρήση                                                                                                                                        

Η χολίνη αποτελεί βασικό συστατικό των φωσφολιπιδίων, δομικών ουσιών των κυτταρικών μεμβρανών, των οποίων η ευελιξία και η ακεραιότητα εξαρτάται από την επαρκή εφοδιασμό τους με χολίνη, επομένως χρειάζεται σε κάθε κύτταρο του σώματος. Η χολίνη, με λιποτροπική δράση, συμβάλλει στην γαλακτωματοποίηση και στον φυσιολογικό μεταβολισμό των λιπιδίων και της χοληστερόλης. Επίσης η χολίνη αποτελεί πρόδρομο ουσία της ακετυλοχολίνης, σημαντικού νευροδιαβιβαστή που χρησιμοποιείται στις λειτουργίες του εγκεφάλου σχετικές με τη μνήμη, τη συνείδηση, τη συλλογιστική και τη δημιουργικότητα, τον έλεγχο των μυών ενώ είναι αναγκαία και για την υγεία του συκωτιού.

Συμπτώματα ανεπάρκειας                                                                                                                                    

Αν και σαφή συμπτώματα ανεπάρκειας στον οργανισμό δεν υπάρχουν, ωστόσο η στέρηση χολίνης μπορεί να οδηγήσει σε εκφυλισμό του ήπατος, καρδιακή νόσο (θρόμβωση, υψηλή χοληστερίνη, αθηροσκλήρυνση), ανικανότητα πέψης των λιπαρών δυσκοιλιότητα, πονοκέφαλο, διαταραχές του νευρικού συστήματος & ύπνου, μυϊκή βλάβη.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια                                                                                             

Η χολίνη είναι ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό για τον άνθρωπο και τόσο η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) όσο και το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών εξετάζουν διατροφικά όρια πρόσληψης χολίνης ανά ηλικία 1, ενώ έχει αναγνωρισθεί επίσημα ως απαραίτητο θρεπτικό συστατικό από το Ινστιτούτο Ιατρικής (ΙΟΜ) το 1998 2. Η προτεινόμενη ημερήσια δόση χολίνης στην Αμερική είναι 425mg για  γυναίκες και 550mg για άνδρες, ενώ στην Ευρώπη δεν έχει ακόμη θεσπιστεί.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με χολίνη

Η χολίνη είναι απαραίτητη για τη χοληδόχο κύστη και τη λειτουργία του ήπατος, το σχηματισμό λεκιθίνης, την παραγωγή ορμονών και τη εγκεφαλική λειτουργία.

Υγιής ηπατική λειτουργία)

Η χολίνη διατηρεί το ήπαρ υγιές βοηθώντας στην κίνηση των λιπών από το ήπαρ προς τα κύτταρα. Είναι επαρκώς τεκμηριωμένο ότι η ανεπάρκεια χολίνης σχετίζεται με βλάβη του ήπατος, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης λιπώδους ήπατος (ηπατική στεάτωση), σε ανθρώπους 6,7, οι οποίοι ελάμβαναν παρεντερικά διαλύματα διατροφής ελλιπή σε χολίνη, καθώς και σε άνδρες και μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες με δίαιτες ανεπαρκείς σε χολίνη. Μελέτη έδειξε αναστροφή αυτών των επιδράσεων με συμπληρωματική χορήγηση της 8,9.

Υποστήριξη νευρικού συστήματος- Βελτίωση μνήμης

Οι επιστήμονες διερευνούν την ευεργετική δράση της χολίνης σε πρόληψη ασθενειών που επηρεάζουν τον εγκέφαλο και το κεντρικό νευρικό σύστημα, όπως το Πάρκινσον και η νόσος Αλτσχάιμερ (λόγω χαμηλών επιπέδων ακετυλοχολίνης στον εγκέφαλο). Ενήλικες που έλαβαν συμπλήρωμα διατροφής με χολίνη κατάφεραν να βελτιώσουν την λειτουργία της μνήμης 4,10. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η χολίνη είναι επίσης εξαιρετικά σημαντική για τη διασφάλιση της υγιούς λειτουργίας του εγκεφάλου σε νεογνά 3.

Έντονη Άθληση

Μελέτες δείχνουν ότι η εντατική αθλητική δραστηριότητα αυξάνει τη ανάγκη του σώματος σε χολίνη ενώ μπορεί να μειώσει τα επίπεδά της στο πλάσμα έως και 40% 11,12.

Μεταβολισμός ομοκυστεΐνης

Η ομοκυστεΐνη είναι ένα αμινοξύ που παράγεται στον οργανισμό ως ενδιάμεσο προϊόν του μεταβολισμού. Αυξημένες ποσότητες έχουν συσχετιστεί με κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου. Μελέτες δείχνουν ότι η χολίνη συμβάλλει στο φυσιολογικό μεταβολισμό ομοκυστείνης 13,14.

Τροφές πλούσιες σε χολίνη                                                                                                                   

Η πλουσιότερη πηγή χολίνης είναι η λεκιθίνη σόγιας, στην οποία βρίσκεται ως φωσφατιδυλο-χολίνη σε ποσοστό 35% της λεκιθίνης, την οποία ο οργανισμός διασπά σε χολίνη.  Εξαιρετική πηγή χολίνης είναι ο κρόκος του αυγού, τα ζωϊκά τρόφιμα, η σόγια, τα όσπρια, το βούτυρο, τα φιστίκια, το κουνουπίδι, το σπανάκι και ενώ επίσης βρίσκεται και στο μητρικό γάλα. Επίσης η χολίνη βρίσκεται στα συμπληρώματα διατροφής λεκιθίνης αλλά και ως μεμονωμένο συστατικό σε άλλα διατροφικά συμπληρώματα.

Ενδεικτικός πίνακας τροφών (USDA) με αντίστοιχες ποσότητες χολίνης.

ΤΡΟΦΙΜΑ Χολίνη  (mg/100g)
Μοσχάρι 418
Αυγά 225
Χοιρινό 120
Σόγια 120
Σολομός 90
Φασόλια 87
Λιναρόσπορος 79
Κινόα 70

 

Αλληλεπιδράσεις-Αντενδείξεις            

Δεν έχουν αναφερθεί αλληλεπιδράσεις ή αντενδείξεις. Υψηλές δόσεις χολίνης, άνω των 6γρ, μπορεί να προκαλέσουν ορισμένες ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως ναυτία, απώλεια όρεξης και οσμή ψαριού στο σώμα. Σε περίπτωση θεραπείας με υψηλά επίπεδα νιασίνης (νικοτινικό οξύ) μπορεί να χρειάζεται συμπλήρωμα χολίνης.

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

LiverAde, B-Complex, Lecithin

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διαβάστε Περισσότερα

Vennemann FB, Ioannidou S, Valsta LM, Dumas C, Ocké MC, Mensink GB, Lindtner O, Virtanen SM, Tlustos C, D’Addezio L, Mattison I, Dubuisson C, Siksna I, Héraud F. Dietary intake and food sources of choline in European populations. Br J Nutr. 2015 Dec 28; 114(12):2046-55.

Zeisel SH, da Costa KA.Choline:an essential nutrient for public health. Nutr Rev. 2009 Nov; 67(11):615-23.

Zeisel SH. Choline: critical role during fetal development and dietary requirements in adults.  Annu Rev Nutr. 2006; 26: 229-50

Zeisel SH. Choline: needed for normal development of memory. J Am Coll Nutr. 2000; 19(5) Suppl: 528S-531S.

Buchman, AL et al. 2001. Verbal and visual memory improve after choline supplementation in long-term total parenteral nutrition: a pilot study. JPEN J. Parenter Enteral Nutr;25(1):30-5

Buchman AL, Dubin MD, Moukarzel AA, Jenden DJ, Roch M, Rice KM, Gornbein J and Ament ME, 1995. Choline deficiency: a cause of hepatic steatosis during parenteral nutrition that can be reversed with intravenous choline supplementation. Hepatology, 22, 1399-1403.

Buchman AL, Ament ME, Sohel M, Dubin M, Jenden DJ, Roch M, Pownall H, Farley W, Awal M and Ahn C, 2001. Choline deficiency causes reversible hepatic abnormalities in patients receiving parenteral nutrition: proof of a human choline requirement: a placebo-controlled trial. JPEN: Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, 25, 260-268.

Yu D, Shu XO, Xiang YB, et al. Higher dietary choline intake is associated with lower risk of nonalcoholic fatty liver in normal-weight Chinese women. J Nutr. 2014;144(12):2034-2040

Kohlmeier M, da Costa KA, Fischer LM and Zeisel SH, 2005. Genetic variation of folate-mediated one-carbon transfer pathway predicts susceptibility to choline deficiency in humans. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 102, 16025-16030.

Sitaram N, Weingartner H, Caine ED and Gillin JC, 1978. Choline: Selective enhancement of serial learning and encoding of low imagery words in man. Life Sciences, 22, 1555-1560.

Von Allworden HN, et al. The influence of lecithin on plasma choline concentrations in triathletes and adolescent runners during exercise. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1993; 67(1):87-91.

Conlay LA, Sabounijan LA, Wurtman RJ. Exercise and neuromodulators: choline and acetylcholine in marathon runners. Int J Sports Med.1992; 13 Suppl 1:S141-2.

Olthof MR, Brink EJ, Katan MB and Verhoef P, 2005. Choline supplemented as phosphatidylcholine decreases fasting and postmethionine-loading plasma homocysteine concentrations in healthy men. American Journal of Clinical Nutrition, 82, 111-117.

Cho E, Zeisel SH, Jacques P, Selhub J, Dougherty L, Colditz GA and Willett WC, 2006. Dietary choline and betaine assessed by food-frequency questionnaire in relation to plasma total homocysteine concentration in the Framingham Offspring Study. American Journal of Clinical Nutrition, 83, 905-911.