Ψευδάργυρος

Περιγραφή

Ο ψευδάργυρος αποτελεί σημαντικό διατροφικό ιχνοστοιχείο, ζωτικό συστατικό ενός μεγάλου αριθμού ενζύμων, που καταλύουν πάνω από 200 μεταβολικές διεργασίες για τη φυσιολογική λειτουργία των κυττάρων και εν γένει του οργανισμού.

Δράση-χρήση

Ο ψευδάργυρος υπεισέρχεται σε πλείστες κυτταρικές διεργασίες:

  • Είναι σημαντικός για την ομαλή λειτουργία οργανικών συστημάτων όπως το ανοσοποιητικό και το νευρικό.
  • Συμμετέχει στη φυσιολογική λειτουργία των ορμονών, όπως η ορμόνη της ανάπτυξης (σοματοτροπίνη) και η τεστοστερόνη.
  • Βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας των επιπέδων σακχάρου στο αίμα
  • Βοηθά στην αναπαραγωγή, καθώς είναι απαραίτητος για τη σπερματογένεση
  • Συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας του δέρματος, των μαλλιών και νυχιών και στην επούλωση των πληγών, ενώ θεωρείται ότι έχει επιδείξει καλά αποτελέσματα σε περιπτώσεις ακμής.
  • Συντελεί στην καλή λειτουργία της όρασης, γεύσης και όσφρησης
  • Είναι αναγκαίος για την ανάπτυξη των παιδιών αλλά και των εφήβων, λόγω του ότι συντελεί στην ωρίμανση των αναπαραγωγικών οργάνων.
  • Βοηθά στην αποτοξίνωση από τις ελεύθερες ρίζες και από ορισμένες τοξικές ουσίες (βαρέα μέταλλα), όπως ο μόλυβδος και το κάδμιο, που παράγεται και από το κάπνισμα.

Συμπτώματα Ανεπάρκειας

Έλλειψη ψευδαργύρου εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως: καθυστέρηση επούλωσης πληγών και δερματίτιδες, εξασθένιση άμυνας, ευαισθησία σε λοιμώξεις, διαταραχές όσφρησης και γεύσης, ανορεξία, καθυστέρηση σωματικής ανάπτυξης σε εφήβους, τριχόπτωση, λευκά στίγματα στα νύχια, τραχύ δέρμα.

Διατροφικές Απαιτήσεις – Ασφάλεια

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι 10mg. Οι Ευρωπαϊκές αρχές υγείας έχουν θεσπίσει για τους ενήλικες 25mg ως ασφαλές ανώτατο όριο ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες το ανώτατο ανεκτό όριο είναι 40mg.

Μακροχρόνια πρόσληψη ψευδαργύρου σε μεγάλες ημερήσιες δόσεις (άνω των 50mg) μπορεί να επηρεάσουν την απορρόφηση του χαλκού, ενώ μπορεί να έχει ανεπιθύμητα αποτελέσματα στο ανοσοποιητικό και πεπτικό σύστημα. Ωστόσο τα παιδιά, οι έφηβοι, οι γυναίκες κατά τη διάρκεια εγκυμοσύνης και θηλασμού καθώς και οι ηλικιωμένοι πιθανόν να εμφανίσουν έλλειψη ψευδαργύρου. Ανεπαρκής λήψη ψευδαργύρου μπορεί να οφείλεται σε δίαιτα αδυνατίσματος, υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, ενώ διάφορες διαταραχές της υγείας όπως ο διαβήτης, εντεροπάθειες, διουρητικές θεραπείες, φλεγμονές, κοιλιοκάκη, αλλά και η υπερβολική εφίδρωση μπορεί να επιφέρουν απώλεια ψευδαργύρου.

Ωφέλεια από την ευεργετική πρόσληψη συμπληρωμάτων με ψευδάργυρο

  • Ανοσοποιητικό

 Επαρκής πρόσληψη ψευδαργύρου είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της ακεραιότητας του ανοσοποιητικού συστήματος¹⁵, για τη φυσιολογική ανάπτυξη και λειτουργία των κυττάρων (ουδετερόφιλα, μακροφάγα) και των β- & Τ-κύτταρων¹⁶-¹⁷. Κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η συμπληρωματική λήψη ψευδαργύρου μπορεί να μειώσει τη σοβαρότητα ενός κοινού κρυολογήματος κατά τη διάρκειά του¹-²-³-⁴. Πρόσφατες κλινικές μελέτες επιβεβαιώνουν ότι η συμπλήρωση με ψευδάργυρο μειώνει τη συχνότητα εμφάνισης λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένης της πνευμονίας, σε ηλικιωμένους⁵-⁶.

  • Δέρμα -Δερματικές παθήσεις-Ακμή

Ο ψευδάργυρος βοηθά στη φυσιολογική κατάσταση του δέρματος, στο οποίο υπάρχει σε μεγάλη σχετική συγκέντρωση. Επιπλέον μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι με ακμή έχουν χαμηλότερα από τα κανονικά επίπεδα ψευδαργύρου στον οργανισμό τους⁷-⁸-⁹, γεγονός που αποδεικνύει την ευεργετική δράση της διατροφικής πρόσληψης ψευδαργύρου. Ελεγχόμενη κλινική μελέτη αναφέρει την αποτελεσματική δράση του ψευδαργύρου στη θεραπεία φλεγμονώδους ακμής¹⁰.

  • Όραση

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για τη φυσιολογική όραση λόγω της θετικής του αλληλεπίδρασης με τη βιταμίνη Α. Ο ψευδάργυρος αποτελεί συστατικό της πρωτεΐνης που μεταφέρει την βιταμίνη Α στο αίμα και απαιτείται από το ένζυμο που μετατρέπει τη ρετινόλη (βιταμίνη Α) σε μια άλλη μορφή της τη ρετινάλη, που είναι απαραίτητη για τη σύνθεση της ροδοψίνης, μιας πρωτεΐνης του ματιού που απορροφά το φως και έτσι εμπλέκεται στην προσαρμογή στο σκότος. Η έλλειψη ψευδαργύρου σχετίζεται με μειωμένη απελευθέρωση της βιταμίνης Α από το ήπαρ, το οποίο μπορεί να συμβάλει σε συμπτώματα της τύφλωσης τη νύχτα που έχουν δει με ανεπάρκεια ψευδαργύρου¹³,¹⁴.

  • Γνωσιακή λειτουργία

Ο ψευδάργυρος δρα ευεργετικά στη μετάδοση μηνυμάτων του εγκεφάλου και συμβάλλει στη φυσιολογική γνωσιακή λειτουργία.

  • Γονιμότητα και αναπαραγωγή

Η μεγαλύτερη ποσότητα ψευδαργύρου βρίσκεται στον προστάτη και το σπέρμα, γεγονός που αποδεικνύει το ρόλο του ψευδαργύρου στην αναπαραγωγή, τουλάχιστον όσον αφορά τον άνδρα. Ο ψευδάργυρος είναι επίσης σημαντικός και στις γυναίκες καθώς συμβάλλει στη διατήρηση σταθερών επιπέδων των ορμονών αναπαραγωγής ( οιστρογόνα, προγεστερόνη και τεστοστερόνη) καθ‘ όλη την έμμηνο κύκλο, ενώ είναι ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο κατά τη διάρκεια του σταδίου 2 και 4 του κύκλου μιας γυναίκας.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο

Το μεγαλύτερο μέρος του ψευδαργύρου των τροφών χάνεται κατά την επεξεργασία ή δεν υπάρχει σε αρκετή ποσότητα, λόγω του φτωχού εδάφους σε θρεπτικά συστατικά. Επομένως ο διατροφικός εφοδιασμός σε ψευδάργυρο είναι αναγκαίος. Οι καλύτερες πηγές ψευδαργύρου είναι το κρέας (μοσχάρι, αρνί, χοιρινό, γαλοπούλα), το συκώτι, τα θαλασσινά (ιδίως τα στρείδια, σολομός), το φύτρο σταριού, η μαγιά μπύρας, οι κολοκυθόσποροι, τα αβγά, το άπαχο γάλα, η σοκολάτα.

Ενδεικτικός πίνακας τροφών με αντίστοιχες ποσότητες:

ΤΡΟΦΙΜΑ

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ (mg/100g)

Στρείδια

21,3

Συκώτι μοσχαρίσιο

13,2

Μοσχάρι

10,5

Ψωμί ολικής αλέσεως

<10

Όστρακα

8,81

Αστακός

7,27

Θυμάρι

6,19

Διατροφική μαγιά

5,6

Σε ποια προϊόντα θα το βρείτε:

PropolCare, Echinacea, Vitamin 500mg, Kcaligram Day & Night (πορτοκαλί δισκίο), BeautyAde, CystiAde, OsteoAde, LiverAde, VisionAde, MenoAde, Daily One, Xtra Energy, Vitality 50+, Memory