Αυγά: θρεπτικά και «παρεξηγημένα»

Τα αυγά αποτελούν ένα αρκετά αμφισβητούμενο τρόφιμο. Μέχρι πρότινος θεωρούσαμε ότι τα άτομα με υψηλή χοληστερόλη θα πρέπει να τα αποφεύγουν, ενώ πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι τελικά αυτή η συσχέτιση δεν είναι τόσο ξεκάθαρη. Ο βασικός λόγος για τον οποίο έχουν κατηγορηθεί τα αυγά ως «ανθυγιεινά» είναι η περιεκτικότητα τους σε διαιτητική χοληστερόλη (περίπου 200 mg ανά τεμάχιο). Ωστόσο από ότι φαίνεται, η χοληστερόλη αυτή δεν είναι ίδια με τη χοληστερόλη αίματος, ενώ μόνο μέρος της απορροφάται από τον οργανισμό μας. Συνεπώς τα κορεσμένα λιπαρά φαίνεται να έχουν πολύ πιο ενεργό ρόλο στην αύξηση της χοληστερόλης αίματος σε σχέση με τα τρόφιμα που περιέχουν διαιτητική χοληστερόλη. Παράλληλα, το αυγό αποτελεί εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης, ενώ περιέχει πολύτιμες βιταμίνες όπως βιταμίνη D, βιταμίνη Α, Β12, Β6, ριβοφλαβίνη, αλλά και ιχνοστοιχεία όπως ο φώσφορος, το σελήνιο και ο ψευδάργυρος. Το αυγό περιέχει και σίδηρο ο οποίος ωστόσο δεν απορροφάται σε μεγάλο βαθμό από τον οργανισμό. Ένα αυγό αποδίδει περίπου 80 θερμίδες, δηλαδή περίπου όσο μια φέτα ψωμί, ωστόσο λόγω της περιεκτικότητας του σε πρωτεΐνη είναι πολύ χορταστικό, βοηθώντας στη ρύθμιση της όρεξης. Επομένως τα αυγά μπορούν να αποτελέσουν σύμμαχο μιας ισορροπημένης διατροφής και να ενταχθούν σε διάφορα γεύματα από το πρωινό, μέχρι το βραδινό, αλλά και τα ενδιάμεσα σνακ.

Μαρία Κολοτούρου
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc