Διατροφή και αύξηση του μεταβολισμού

Πολλά ακούγονται για τον μεταβολισμό: ότι «κολλάει», ότι «πέφτει», ότι «χαλάει». Τελικά, τι μπορεί να πάθει ο μεταβολισμός μας και πώς μπορεί η διατροφή να τον βοηθήσει να λειτουργεί αποτελεσματικά; Καταρχήν ο μεταβολισμός δεν μπορεί να «κολλήσει». Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι σταδιακά οι καύσεις του οργανισμού να μειωθούν για διάφορους λόγους: καθιστική ζωή (με επακόλουθη μείωση της μυϊκής μάζας, άρα και του μεταβολισμού), έλλειψη θρεπτικών συστατικών (τα οποία είναι απαραίτητα για να λειτουργεί ομαλά), παθολογικές καταστάσεις όπως ο υποθυρεοειδισμός (κατά τον οποίο ο μεταβολισμός μπορεί να μειωθεί). Πώς μπορεί η διατροφή να βοηθήσει;

Η πλήρης και ισορροπημένη διατροφή με τρόφιμα από όλες τις ομάδες και η κατανομή του φαγητού κατά τη διάρκεια της ημέρας μέσω μικρών και συχνών γευμάτων μπορεί να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του μεταβολισμού και να τον βοηθήσει να επανέλθει σε περίπτωση που έχει «μειωθεί» λόγω κακών διατροφικών χειρισμών. Τα μικρά και συχνά γεύματα πρακτικά μας βοηθούν να πετύχουμε ευκολότερα τους στόχους μας σε ότι αφορά τα μακροθρεπτικά συστατικά, τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία, επομένως υπό αυτή την έννοια είναι πολύτιμος σύμμαχος στην αύξηση του μεταβολισμού. Παράλληλα, διάφορες βιταμίνες όπως εκείνες του συμπλέγματος Β, αποτελούν στοιχεία-κλειδιά για την εύρυθμη λειτουργία του μεταβολισμού, επομένως η επαρκής τους πρόσληψη έχει ιδιαίτερη σημασία.

Ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο μεταβολισμός δεν μεταβάλλεται από την μια μέρα στην άλλη, αλλά απαιτείται χρόνος για να «χαλάσει» ή να «φτιάξει». Επομένως θα πρέπει να φροντίζουμε να διατρεφόμαστε σωστά, να ασκούμαστε συστηματικά, αλλά και να αποφεύγουμε τις αυξομειώσεις βάρους που γνωρίζουμε ότι είναι ιδιαίτερα επιζήμιες για το μεταβολισμό.

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc