«Η δίαιτα του διπλανού»: κίνδυνοι όταν κάνετε ό,τι δίαιτα σας προτείνουν οι γύρω σας

Ίσως το πιο εύκολο πράγμα για κάποιον που θέλει να χάσει βάρος, είναι να βρει μια δίαιτα. Από φίλους, από περιοδικά, από το διαδίκτυο… οι επιλογές είναι άπειρες. Μάλιστα συχνά συνοδεύονται από μαρτυρίες για την αποτελεσματικότητα, τα άμεσα αποτελέσματα και την ευκολία εφαρμογής τους. Ωστόσο, γιατί αυτές οι δίαιτες δε δουλεύουν; Και πότε μπορεί να γίνουν επικίνδυνες;

Καταρχήν ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα στην επιλογή του κατάλληλου διαιτολογίου είναι η προσαρμογή στις ανάγκες και τον τρόπο ζωής του εκάστοτε ατόμου. Ένα πρόγραμμα που είναι εύκολο για κάποιον, μπορεί να είναι ακατόρθωτο για κάποιον άλλο. Επίσης, ένα πρόγραμμα που είναι διατροφικά πλήρες για τη φίλη σας, μπορεί να είναι ελλιπές για εσάς. Για το λόγο αυτό, η «ανταλλαγή» διαιτών κάθε άλλο παρά καλή ιδέα είναι, καθώς αφενός μπορεί να σας απογοητεύσει, αφετέρου να σας στερήσει πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

Πέρα από την εξατομίκευση των διατροφικών οδηγιών, που αποτελούν «κλειδί» για την επιτυχία της απώλειας βάρους, η επαφή με το διαιτολόγο και η συστηματική παρακολούθηση είναι εξίσου σημαντικά. Από ψυχολογικής πλευράς, σε όλες τις φάσεις μιας δίαιτας, ο περιοδικός έλεγχος βοηθά στην καλύτερη συμμόρφωση, στην κατάλληλη αναπροσαρμογή του προγράμματος ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε περιόδου και στην πιο αποτελεσματική διατροφική εκπαίδευση. Ειδικά το τελευταίο κομμάτι, είναι ίσως το πιο σημαντικό, καθώς η διατροφική εκπαίδευση είναι αυτή που τελικά εξασφαλίζει την υιοθέτηση συνηθειών, οι οποίες θα εξασφαλίσουν τη διατήρηση της απώλειας βάρους, που αποτελεί και το πιο δύσκολο κομμάτι για όσους επιθυμούν να χάσουν κιλά.

Επομένως, την επόμενη φορά που θα σας προτείνουν κάποια «θαυματουργή» δίαιτα, ξανασκεφτείτε το. Μην πιστεύετε σε θαύματα, και προσεγγίστε το πρόβλημα σας με ρεαλισμό, αναζητώντας βοήθεια από έναν κατάλληλα καταρτισμένο επιστήμονα υγείας.

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc