Λιπαρά: εχθροί ή φίλοι της υγείας μας

Τα λιπαρά θεωρούνται από πολλούς ως κάτι κακό για την υγεία. Ωστόσο αυτό δεν είναι αλήθεια, καθώς αφενός δεν είναι όλα τα λιπαρά ίδια, αφετέρου τα λιπαρά είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού. Αρκεί φυσικά να δίνουμε έμφαση στα «καλής ποιότητας» λιπαρά και να αποφεύγουμε τα «κακά» λιπαρά.

Τα είδη των λιπαρών πρακτικά χωρίζονται σε εκείνα που προέρχονται από τρόφιμα φυτικής προέλευσης και είναι ακόρεστα και κατ’ επέκταση υγρά σε θερμοκρασία δωματίου. Στην κατηγορία των ακόρεστων λιπαρών ανήκουν και τα πολυακόρεστα λιπαρά που υπάρχουν στα θαλασσινά. Ειδικά τα λιπαρά ψάρια περιέχουν ωμέγα 3 λιπαρά, τα οποία είναι απαραίτητα στον οργανισμό για διάφορες λειτουργίες. Επομένως, προτιμάμε φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο που είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά, με εξαιρετικά οφέλη για την υγεία, αλλά και τα υπόλοιπα φυτικά έλαια (σε μικρότερο βαθμό) που περιέχουν πολυακόρεστα λιπαρά, καθώς και τα ωμέγα 3 λιπαρά που μας δίνουν τα λιπαρά ψάρια.

Αντίθετα τα λιπαρά ζωικής προέλευσης θέλουμε να αποτελούν μικρό μέρος της ημερήσιας πρόσληψης μας, καθώς φαίνεται ότι έχουν αρνητική επίδραση στην κακή χοληστερόλη αίματος, αυξάνοντας τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα λιπαρά ζωικής προέλευσης είναι κορεσμένα και στερεά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Στην κατηγορία των «κακών» λιπαρών ανήκουν και τα υδρογονωμένα ή trans λιπαρά, τα οποία περιέχονται σε επεξεργασμένα τρόφιμα (κέικ, μπισκότα, έτοιμα σνακ κλπ), στα τηγανιτά και στο φαγητό απέξω. Τα trans λιπαρά ιδανικά θέλουμε να μην υπάρχουν καθόλου στη διατροφή μας, ή να υπάρχουν σε όσο το δυνατόν μικρότερη ποσότητα.

Επομένως επιλέγοντας κατάλληλα τα λιπαρά μας, μπορούμε να έχουμε έναν «παρεξηγημένο» σύμμαχο που υποστηρίζει την καλή λειτουργία του οργανισμού και δίνει γεύση στη διατροφή μας.

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc