Μεσογειακή διατροφή και οφέλη υγείας

Η Μεσογειακή διατροφή είναι γνωστό ότι αποτελεί ένα πρότυπο διατροφής που σχετίζεται με διάφορα οφέλη υγείας. Ωστόσο ποια είναι τα χαρακτηριστικά της, και σε τι επίπεδα φαίνεται να βοηθά τον οργανισμό μας; Τα κύρια χαρακτηριστικά της Μεσογειακής διατροφής είναι:

  • Καθημερινή κατανάλωση τροφίμων φυτικής προέλευσης (φρούτα, λαχανικά, όσπρια), ξηρών καρπών και δημητριακών
  • Χρήση ελαιολάδου ως κύρια λιπαρή ύλη
  • Μέτρια κατανάλωση ψαριού και πουλερικών
  • Μέτρια κατανάλωση αλκοόλ (1-2 ποτηράκια ημερησίως)
  • Σπάνια κατανάλωση κόκκινου κρέατος (1 φορά το μήνα)

Συνολικά, η Μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε λιπαρά φυτικής προέλευσης (μονοακόρεστα και πολυακόρεστα), χαμηλή σε λιπαρά ζωικής προέλευσης (κορεσμένα) και πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες με μέτρια ποσότητα πρωτεΐνης.

Πληθώρα μελετών έχει συσχετίσει την υιοθέτηση της Μεσογειακής διατροφής με διάφορα οφέλη υγείας όπως η προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος, η πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 και διάφορων μορφών καρκίνου, η καλή σκελετική υγεία, αλλά και η πρόληψη της πρόωρης γήρανσης του οργανισμού με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η Ελλάδα αποτελεί μια από της χώρες στις οποίες «γεννήθηκε» η Μεσογειακή διατροφή, ωστόσο δυστυχώς έχουμε πλέον απομακρυνθεί αρκετά από τα πρότυπα της. Καλό θα ήταν λοιπόν να επιδιώκουμε την υιοθέτηση των χαρακτηριστικών της Μεσογειακής διατροφής στην καθημερινότητα μας, έτσι ώστε να μπορούμε να απολαμβάνουμε να οφέλη υγείας και μακροζωίας που «κέρδισαν» οι προηγούμενες γενιές.

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc