Ποιες διατροφικές παγίδες να αποφύγετε όταν μελετάτε

Καθώς διανύουμε περίοδο εξετάσεων, αξίζει να αναφέρουμε πώς οι διατροφικές συνήθειες μπορούν να υποστηρίξουν ή να σαμποτάρουν την προσπάθεια μας για καλύτερη απόδοση:

Αποκλειστική κατανάλωση φαγητών της αρεσκείας μας: οι εξετάσεις διαρκούν ένα εύλογο χρονικό διάστημα κατά το οποίο δεν μπορούμε να περιορίζουμε τη διατροφική μας ποικιλία μόνο σε φαγητά της προτίμησης μας. Είναι σημαντικό να υπάρχουν τρόφιμα από όλες τις ομάδες επομένως το ψάρι (ειδικά τα λιπαρά ψάρια με τα ωμέγα 3 που ξέρουμε πόσο ωφελούν την υγεία του εγκεφάλου), τα όσπρια και τα λαδερά που συχνά δεν προτιμώνται από τους μαθητές, θα πρέπει να εντάσσονται με κάποιον τρόπο στο μενού των εξετάσεων. Φυσικά, θέλουμε το φαγητό να παραμένει μια ευχάριστη δραστηριότητα, επομένως επιλέγουμε αγαπημένους τρόπους προετοιμασίας και δεν κάνουμε συνεχόμενες ημέρες γεύματα με φαγητά που δεν προτιμούν οι μικροί μας φίλοι.

Υπερβολική κατανάλωση γλυκών: τα γλυκά και ειδικά η σοκολάτα αποτελούν συχνό σύντροφο των μαθητών κατά την περίοδο των εξετάσεων. Φυσικά η ένταξη τους στη διατροφή είναι θεμιτή και επιθυμητή, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει μέτρο στην ποσότητα και τη συχνότητα κατανάλωσης. Ενδεικτικά ας πούμε ότι ένας μαθητής σε περίοδο εξετάσεων «δικαιούται» περίπου 30 γραμμάρια σοκολάτας την ημέρα.

Παράλειψη γευμάτων: η παράλειψη –συνήθως των ενδιάμεσων- γευμάτων είναι μια κακή πρακτική, καθώς αφενός στερεί από τον εγκέφαλο την τακτική παροχή ενέργειας που χρειάζεται για να λειτουργεί αποτελεσματικά, αλλά εκτοπίζει και συγκεκριμένες κατηγορίες τροφίμων όπως τα φρούτα, το γιαούρτι, οι ξηροί καρποί, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως σνακ προσφέροντας πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

Μειωμένη κατανάλωση υγρών και αυξημένη κατανάλωση καφεΐνης: η επαρκής ενυδάτωση είναι απαραίτητη για την ομαλή εγκεφαλική λειτουργία και κατ’ επέκταση την απόδοση στις εξετάσεις. Επίσης η αυξημένη πρόσληψη καφεΐνης από καφέ, αναψυκτικά τύπου κόλα και ενεργειακά ποτά μπορεί να οδηγήσει σε υπερδιέγερση και να επηρεάσει τόσο την ποιότητα του ύπνου όσο και τη συμπεριφορά του μαθητή τις ημέρες των εξετάσεων.

Επομένως, αποφεύγοντας τις παραπάνω «διατροφικές παγίδες» μπορείτε να μεγιστοποιήσετε την απόδοση σας να εξασφαλίσετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στις φετινές εξετάσεις.

Καλή επιτυχία!

 

Μαρία Κολοτούρου

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc