Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για την μέθοδο αδυνατίσματος 5:2

Η προσπάθεια διαχείρισης του βάρους επιτυγχάνεται με μια συνολική προσπάθεια αλλαγής συμπεριφοράς απέναντι στο φαγητό αλλά και στην κίνηση. Ο στόχος είναι η εβδομαδιαία μείωση της προσλαμβανόμενης ποσότητας θερμίδων. Οι απαιτήσεις της καθημερινότητας δυσχεραίνουν την προσπάθεια αυτή δημιουργώντας εμπόδια ή «πειρασμούς», καθιστώντας μακροπρόθεσμα ακόμη δυσκολότερη τη συμμόρφωση σε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Εμπνευσμένος από την μονοτονία των κλασσικών διαιτών, ο  Dr. Mosley το 2012 με το βιβλίο του «The Fast Diet» περιέγραψε μια εναλλακτική μέθοδο απώλειας κιλών. Με γλαφυρό τρόπο, προσπαθώντας να κάνει προσιτές και κατανοητές στο ευρύ κοινό επιστημονικές μεθοδολογίες χρόνων, περιέγραψε έναν τρόπο δίαιτας στον οποίο δυο (2) ημέρες αυστηρής δίαιτας πλαισιώνονται από πέντε (5) «χαλαρές» ημέρες διατροφής. Εν αντιθέσει με τις κλασσικές δίαιτες που προσπαθούν να μειώσουν τις προσλαμβανόμενες θερμίδες σε καθημερινή βάση, η μέθοδος 5:2 στοχεύει στο να μειώσει πολύ τις θερμίδες που καταναλώνουμε 2 μόνο ημέρες της εβδομάδας καταναλώνοντας 500 θερμίδες για τις γυναίκες και 600 θερμίδες για τους άνδρες.  Τις υπόλοιπες ημέρες σύστησε μια  ισορροπημένη διατροφή  2000 θερμίδων για τις γυναίκες και 2600 για τους άνδρες. Ο στόχος είναι η εβδομαδιαία μείωση της προσλαμβανόμενης ποσότητας θερμίδων και επομένως η απώλεια βάρους. Η “διακοπτόμενη αυστηρή δίαιτα” (interminent fasting), όπως περιγράφεται επιστημονικά η συγκεκριμένη μέθοδος, σύμφωνα με έρευνες προσφέρει όλα τα οφέλη που επιτυγχάνονται με τη μείωση κιλών όπως μείωση της χοληστερόλης, ευγλυκαιμία σακχάρου, μείωση τριγλυκεριδίων αίματος και γενικότερα στοιχεία ρίσκου για παθήσεις όπως καρδιαγγειακά, διαβήτη, καρκίνο. Αριθμός ερευνών έδειξε ότι ενδέχεται να έχει ακόμη καλύτερη επίδραση στην ινσουλινοαντίσταση και στην ινσουλίνη νηστείας σε σύγκριση με τις κλασσικές δίαιτες συνεχόμενης θερμιδικής πρόσληψης.

Το βασικότερο πλεονέκτημα της μεθόδου είναι ότι προσφέρει τη δυνατότητα να είμαστε αυστηροί σε σχέση με τη διατροφή μας, μόνο δυο ημέρες της εβδομάδας, κάνοντας ουσιαστικά τη ζωή μας ευκολότερη και τη συμμόρφωσή μας στην προσπάθεια ευκολότερη. Βέβαια το πλεονέκτημα αυτό θα μπορούσε να είναι και το μοναδικό ίσως μειονέκτημα της δίαιτας 5:2. Οι ημέρες αυστηρής δίαιτας διακατέχονται από αίσθημα πείνας λόγω των λιγοστών θερμίδων που καλούμαστε να καταναλώσουμε. Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει η γλυκομαννάνη, μια αδιάλυτη φυτική ίνα, η οποία συνοδευτικά με δυο ποτήρια νερό μια ώρα προ του γεύματος προσφέρει αίσθημα κορεσμού και εξουδετερώνει την όρεξη. Με απόλυτη ασφάλεια και καμία αντένδειξη για τον υγιή πληθυσμό, διαπερνά το γαστρεντερικό και αποβάλλεται χωρίς καμία ενόχληση. Αντιθέτως είναι από τις πολύ λίγες πιστοποιημένες ουσίες από τη Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) με κατοχυρωμένο ισχυρισμό υγείας για απώλεια βάρους (με χρήση 3γρ την ημέρα) και μείωση της χοληστερίνης (με χρήση 4γρ την ημέρα). Εναλλακτικός τρόπος χρήσης είναι η καθημερινή χρήση της γλυκομαννάνης προ των δυο κυρίων γευμάτων ώστε να μειωθεί η όρεξη γενικότερα και έτσι να διευκολύνουμε τον καθημερινό περιορισμό των προσλαμβανόμενων θερμίδων.

Τη μέθοδο 5:2 σε συνδυασμό με το συμπλήρωμα γλυκομαννάνης όπως και οποιαδήποτε μέθοδο δίαιτας είναι θεμιτό να την αντιμετωπίσουμε ως ένα όχημα, έναν τρόπο ώστε να υιοθετήσουμε μια νοοτροπία υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Με αυτή τη λογική, η συντήρηση και η διατήρηση ενός σταθερού φυσιολογικού βάρους καθίσταται πιο εύκολος και προσιτός.

Θεόδωρος Κουτράκος, Προϊστάμενος τμήματος διατροφής Ιατρικού Ομίλου Αθηνών