Tips διατροφής για γυναίκες σε εμμηνόπαυση

Η εμμηνόπαυση αποτελεί μια κρίσιμη περίοδο στη ζωή μιας γυναίκας, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Οι επιπτώσεις της περιλαμβάνουν τη διακοπή της γονιμότητας, την αλλαγή της κατανομής του λίπους (συσσώρευση στην κοιλιακή χώρα), καθώς και αλλαγές σε παραμέτρους όπως η αρτηριακή πίεση και η χοληστερόλη αίματος. Επίσης, πολλές γυναίκες αντιμετωπίζουν συμπτώματα όπως οι εξάψεις, η νυχτερινή εφίδρωση, οι εναλλαγές διάθεσης (κυκλοθυμία) και η αύξηση βάρους. Οι ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά την εμμηνόπαυση έχουν να κάνουν κυρίως με την μείωση της παραγωγής των οιστρογόνων και η ένταση και η διάρκεια των συμπτωμάτων που τις συνοδεύουν διαφοροποιούνται κατά περίπτωση. Ας δούμε μερικές συμβουλές διατροφής που μπορούν να βοηθήσουν τις γυναίκες που διανύουν αυτή τη δύσκολη περίοδο:

• Διατήρηση ή απώλεια βάρους (όταν χρειάζεται): θα πρέπει να δίνεται προσοχή, έτσι ώστε η ενεργειακή πρόσληψη να μην αυξηθεί κατά την περίοδο αυτή. Παράλληλα, η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τόσο τη διαχείριση βάρους όσο και τη διάθεση.
• Επαρκής πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D: τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητα για την καλή υγεία των οστών. Η μείωση της οστικής μάζας μετά την εμμηνόπαυση είναι πιο γρήγορη, επομένως το ασβέστιο και η βιταμίνη D μπορούν να περιορίσουν την απώλεια ειδικά σε συνδυασμό με άσκηση.
• Μείωση των κορεσμένων και υδρογονωμένων λιπαρών και της διαιτητικής χοληστερόλης: έτσι προστατεύεται το καρδιαγγειακό σύστημα από τις φθορές που προκαλεί η υψηλή χοληστερόλη αίματος. Επομένως η αποφυγή των λιπαρών ζωικής προέλευσης ,καθώς και των τηγανιτών και του έτοιμου φαγητού, μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
• Κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ψαριού και δημητριακών ολικής άλεσης: τα τρόφιμα αυτά δίνουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά ενώ παράλληλα συμβάλλουν σε όλους τους παραπάνω στόχους.

Υιοθετώντας τις παραπάνω συνήθειες, οι γυναίκες σε εμμηνόπαυση μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη αντιμετώπιση των συνεπειών που υφίσταται ο οργανισμός τους κατά την μετάβαση στη νέα αυτή κατάσταση.

Μαρία Κολοτούρου
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc